Anwar Ibrahim
Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR – Hampir 100 peratus ladang dan kilang kelapa sawit dalam negara diperakui oleh Pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO).

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ia selaras dengan matlamat kerajaan untuk memastikan industri minyak sawit sentiasa berdaya saing.

“Oleh itu, kami memperkenalkan skim wajib MSPO pada 2015, menyemak semula piawaian dengan MSPO 2022 yang memberi tumpuan kepada ketelusan, keselamatan dan pekerjaan syarat serta alam sekitar, biodiversiti dan ekosistem perlindungan,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata demikian ketika berucap di Majlis Perasmian Kongres dan Pameran Minyak Sawit Antarabangsa MPOB 2023 (PIPOC 2023).

Turut hadir, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi.

Menurut Anwar, Malaysia dalam masa turut komited memastikan flora dan fauna dilindungi dalam usaha pemuliharaan dan pengurusan lestari selain berusaha memajukan industri sawit.

“Malaysia berikrar untuk mengekalkan 50 peratus kawasan daratannya di bawah hutan penutup di Sidang Kemuncak Bumi Rio 1992 dan ia masih utuh.

“Sementara itu, Pertubuhan Makanan dan Pertanian Negeri Penerbitan perdana World’s Forests (SOFO) melaporkan  sejak 1990, 22 negara termasuk Malaysia telah berjaya menaikkan tahap keselamatan makanan negara pada masa yang sama memelihara meningkatkan litupan hutan,” tambahnya.

Anwar pada majlis yang sama turut melancarkan Sistem Pengurusan Pintar Sawit (SIMS).

Menurut beliau, sistem yang diwujudkan itu seiring dengan Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) yang akan memudahkan pengurusan data transaksi di sepanjang rantaian bekalan minyak sawit.

“SIMS bertujuan untuk menggalakkan peraturan kendiri, mengurangkan pengawasan kerajaan dan menyediakan ciri mesra pengguna, keselamatan yang dipertingkatkan,” katanya lagi.

Sebelum menutup ucapannya, Anwar berharap agar industri  kelapa sawit dalam negara akan berjaya menghadapi cabaran masa hadapan termasuk ancaman, isu perdagangan dan perubahan iklim.

“Walau bagaimanapun, saya saya optimis bahawa kita boleh mengatasi cabaran ini jika kita terus bekerjasama dalam memanfaatkan teknologi penemuan dan pengeluaran yang mampan,” katanya.-MalaysiaGazette