Foto: Malaysian Meteorological Department (Facebook).

KUALA LUMPUR – Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran hujan berterusan tahap buruk dan waspada yang dijangka berlaku di beberapa negeri sehingga Ahad ini.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan pada jam 3 petang hari ini, MetMalaysia melaporkan hujan lebat berterusan tahap buruk dijangka berlaku Kelantan (Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Jeli, Tanah Merah, Bachok, Machang, Pasir Puteh dan Kuala Krai) serta Terengganu.

“Hujan berterusan tahap waspada pula dijangka berlaku di negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak (Kerian, Larut, Matang Dan Selama, Hulu Perak, Kuala Kangsar dan Manjung) dalam tempoh Sabtu sehingga Ahad ini.

“Hujan berterusan dijangka berlaku di negeri Kelantan (Gua Musang), Pahang (Jerantut dan Kuantan) sehingga Ahad, 26 November ini,” katanya.

Menurut MetMalaysia, amaran hujan berterusan tahap bahaya dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 150 mm dalam tempoh 24 jam.

Sementara itu, amaran hujan berterusan tahap buruk dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 60 mm dalam tempoh 6 jam.

Bagi amaran hujan berterusan tahap waspada, ia dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan, ribut petir sedang atau dijangka berlaku melebihi 6 jam dalam tempoh tersebut di sesuatu kawasan. – MalaysiaGazette