Home Dunia Biden, Macron, EU anda dengar tak jeritan di Gaza? – Doktor

Biden, Macron, EU anda dengar tak jeritan di Gaza? – Doktor

ANKARA – Seorang aktivis dan doktor di Norway menyalahkan pemimpin-pemimpin dunia atas pembunuhan orang awam dalam serangan Israel ke atas Gaza.

“Presiden Biden, Blinken, adakah anda sudah bangun? Presiden EU Dr. Ursula von der Leyen, Presiden Macron, bolehkah anda mendengar jeritan ini dari Gaza semalam?” Mads Gilbert berkata dalam video yang dikongsinya di platform media sosial X.

Gilbert, yang telah bekerja selama 16 tahun di Hospital Al-Shifa, kompleks perubatan terbesar di Semenanjung Gaza, mengingatkan Israel mengebom sebuah sekolah dan tempat perlindungan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)di rantau itu, membunuh 700 orang awam, 70% daripadanya wanita dan kanak-kanak.

“Anda tidak melakukan apa-apa, anda tidak melakukan apa-apa, anda secara aktif menyokong mesin perang Israel dan pembunuhan mereka,” doktor membidas, sambil berkata, kira-kira 15,000 rakyat Palestin telah terbunuh di Gaza setakat ini.

Aktivis itu menyalahkan pemimpin dunia kerana membenarkan pembunuhan itu, malah menyokong mereka dengan senjata, sokongan politik dan tidak bertindak.

“Skala pembunuhan di Gaza mengingatkan ramai di antara kita tentang skala industri yang mengerikan pembunuhan orang Yahudi oleh tentera Nazi Jerman pada 1940-1945.

“Ini bukan mempertahankan diri untuk Israel, ini adalah pembunuhan beramai-ramai habis-habisan rakyat Palestin. orang di Gaza dan Tebing Barat,” tegas Gilbert.

Dia turut mengecam “politik penghapusan, pembunuhan sistematik dengan skala industri, dan serangan tentera ke atas penduduk awam Palestin yang tidak dilindungi.

“Anda bertanggungjawab. Anda menulis nama anda dalam halaman paling gelap dalam buku sejarah. Anda bersubahat dan anda akan bertanggungjawab,” ujar beliau lagi.

Doktor itu menyeru untuk menamatkan pembunuhan, menarik balik kepungan, mengumumkan gencatan senjata serta-merta, dan melindungi hospital dan pekerja penjagaan kesihatan.

Dia juga menekankan keperluan untuk bekalan air, makanan, perubatan, dan bahan api.

“Ia berlaku atas panggilan anda. Anda bertanggungjawab. Hentikan pembunuhan besar-besaran Israel dan pembunuhan beramai-ramai di Gaza,” kata Gilbert.

Tentera Israel meneruskan pengeboman di Semenanjung Gaza pada Jumaat lalu selepas mengisytiharkan penamatan jeda kemanusiaan selama seminggu.

Israel melancarkan serangan udara dan darat tanpa henti ke atas Semenanjung Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh kumpulan Palestin Hamas pada 7 Oktober lalu.

Angka kematian akibat serangan Israel ke atas Semenanjung Gaza sejak permulaan konflik adalah hampir 15,900, kata Kementerian Kesihatan di kawasan Palestin yang terkepung.

Jumlah yang cedera dalam tempoh yang sama telah meningkat kepada lebih 42,000. – Agensi