Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan berswafoto dengan rakyat Pahang yang menyambut baginda tiba di Pangkalan Udara (PU) Kuantan

KUANTAN – Istiadat Keberangkatan Balik Yang di-Pertuan Agong ke- 16, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berlangsung dengan penuh meriah di negeri ini.

Baginda diringi Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah selamat mendarat di lokasi istiadat di dataran Pangkalan Udara (PU) Kuantan dengan menaiki pesawat khas pada jam 11.58 pagi.

Keberangkatan pulang Seri Paduka Baginda berdua disambut Kerabat Diraja Pahang termasuk Pemangku Raja Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah serta anakanda-anakanda baginda.

Turut hadir, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosedy Wan Ismail dan ribuan rakyat negeri ini yang tidak melepaskan peluang meraikan keberangkatan tiba baginda berdua.

Baginda berdua kemudian diiring ke Pentas Diraja, melintasi Pasukan Pengawal Tombak diikuti persembahan tabik Hormat Diraja daripada pasukan Kawalan Kehormatan Utama, disusuli lagu Negaraku dan Allah Selamatkan Sultan Kami oleh Pancaragam TUDM diketuai Leftenan Kolonel Mohamad Rizal Mohamad Noor.

Serentak itu, bendera peribadi Yang di-Pertuan Agong dipecahkan, diikuti tembakan meriam sebanyak 21 das oleh Rejimen Ke-7 Artileri Diraja Kem Batu 3, Temerloh.

Al-Sultan Abdullah kemudian memeriksa barisan Kawalan Kehormat Utama yang terdiri daripada 103 anggota dan empat pegawai daripada TUDM.

Istiadat negara itu diteruskan dengan bacaan doa oleh Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman disusuli persembahan ‘Hormat Diraja’ kali kedua serta lagu Negaraku dan lagu Negeri Pahang.

Baginda berdua kemudian berkenan bersalaman perpisahan dengan tetamu kehormat dan rakyat  sebelum meneruskan perjalanan ke Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah. – MalaysiaGazette