Satu pertiga daripada jumlah kargo pengirim Maersk terjejas akibat konflik di Laut Merah.

LONDON – Kadar kargo telah menyaksikan sedikit penurunan dalam dua minggu lepas selepas ia meroket di tengah-tengah ketegangan geopolitik di Laut Merah.

Tetapi kadarnya masih jauh melebihi paras tahun lepas.

Indeks komposit kontena 40 kaki berada pada AS$1,382 pada 30 November, menurut data daripada Indeks Kontena Dunia Drewry yang disusun agensi berita Anadolu.

Houthi, organisasi politik Yaman yang disokong Iran, melancarkan serangan ke atas kapal komersial yang dikaitkan dengan Israel di Selat Bab-el-Mandeb di Laut Merah, selepas itu syarikat perkapalan berpatah balik di sekitar Tanjung Harapan, sekali gus memanjangkan masa perjalanan sebanyak 10 hari hingga dua minggu.

Trafik kapal di Laut Merah merosot dengan cepat dan laluan semula menyebabkan kadar tambang meningkat dua kali ganda disebabkan serangan balas terhadap Houthi, yang diketuai oleh Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom.

Syarikat perkapalan dinasihatkan supaya tidak melayari rantau ini.

Sudah hampir tiga bulan sejak ketegangan di Laut Merah bermula, dan walaupun kenaikan kadar tambang semakin perlahan, namun harga masih agak tinggi.

Harga meningkat selama lapan minggu, mencecah AS$3,964 pada 25 Januari, meningkat 186.8%, di tengah-tengah peningkatan ketegangan di Laut Merah dan laluan semula kapal komersial.

Indeks komposit setiap 40 kaki. kontena berada pada AS$3,824 pada 1 Februari, dan pada AS$3,786 pada 8 Februari, mencatatkan penurunan dua minggu sebanyak 4.5%, walaupun ia adalah 90% lebih tinggi tahun ke tahun dan 174% melebihi paras pada 30 November, dan meningkat 167% berbanding tahap wabak pra-koronavirus.

Sehingga 8 Februari, indeks komposit setiap 40 kaki. kontena di laluan Shanghai-Geneva menurun 11% minggu ke minggu kepada AS$5,225, Shanghai-Rotterdam 5% kepada AS$4,426, dan New York-Rotterdam 4% kepada AS$611.

Manakala laluan Shanghai-Los Angeles mencatatkan peningkatan sebanyak 8% kepada AS$4,771, dan Shanghai-New York 2% kepada AS$6,268.

Krisis di Laut Merah mungkin berterusan kerana kekurangan kaedah penyelesaian

Syarikat perkapalan mula menyesuaikan perancangan dan belanjawan mereka ke laluan yang lebih panjang di sekitar Tanjung Harapan dan tergesa-gesa awal mula normal, walaupun ketegangan berterusan dan tinggi di Laut Merah, kata pakar.

Pakar ambil perhatian bahawa ketegangan di Laut Merah tidak menjejaskan AS, walaupun pengimport Eropah paling terjejas, dan mereka menganggarkan krisis akan berterusan sehingga penyelesaian ditemui di Laut Merah.

Jumlah kargo di Laut Merah turun lebih separuh pada bulan Disember, dan pada bulan Januari, volum di Laut Merah dan Terusan Suez adalah 80% lebih rendah berbanding sebelum krisis, menurut institut ekonomi Jerman, IfW Kiel.

“Ketibaan di pelabuhan di selatan dan utara Eropah sedang ditangguhkan. Di Hamburg dan Bremerhaven, serta di Rotterdam dan Antwerp, 25% lebih sedikit kapal berlabuh berbanding bilangan purata 2023, setakat Januari 2024,” katanya hari ini.

Malah, kapal kontena terlewat dengan ketara berbanding masa asalnya, menyebabkan lebih sedikit ketibaan kapal di banyak pelabuhan Eropah.

Maersk pula menjangkakan harga akan kembali normal apabila transit melalui Terusan Suez bermula.

Ketua Pegawai Eksekutif Maersk, Vincent Clerc berkata, satu pertiga daripada jumlah kargo pengirim Maersk yang berpangkalan di Denmark terjejas oleh gangguan dalam trafik Laut Merah, dan syarikat itu tidak akan meneruskan transit di Laut Merah sehingga keselamatan di kawasan itu terjamin.

Harga kargo dan keuntungan pengirim meningkat dengan mendadak semasa wabak itu, namun keadaan sekarang tidak dapat dibandingkan, dan harga akan menjunam sebaik sahaja kapal kembali transit melalui Terusan Suez, tambahnya.

Maersk adalah antara pengirim pertama yang mengalihkan laluan kapal di sekitar Tanjung Harapan selepas Houthi menyerang kapal yang dikaitkan dengan Israel di Selat Bab-el-Mandeb di Laut Merah.

Selepas salah satu kapalnya telah diserang oleh Houthi, ia mengarahkan semua kapalnya melalui Teluk Laut Merah Aden ke selatan di sekitar Tanjung Harapan dalam masa terdekat.

Selain Maersk, syarikat kontena terbesar di dunia, Itali-Swiss Mediterranean Shipping Company (MSC) Hapag-Lloyd (Jerman), CMA CGM (PErancis) dan British BP menggantung operasi di rantau ini.

Turut bertindak sama, syarikat kapal tangki Denmark, Torm dan Shell yang menggantung operasi melalui selatan Laut Merah.

Firma minyak milik kerajaan Qatar QatarEnergy mengumumkan akan ada kelewatan 10 hingga 12 hari dalam penghantaran LNG ke Eropah. – Agensi