ISTANBUL – Houthi membedil sebuah kapal tangki minyak Amerika di Teluk Aden dan kapal perang Amerika di Laut Merah.

Jurucakap pasukan bersenjata Houthim Yahya Saree, membuat pengumuman itu di Telegram tetapi tidak memberikan maklumat lanjut.

Saree berkata, serangan itu dilakukan sebagai tindak balas kepada pencerobohan terhadap rakyat Palestin dan serangan oleh Amerika Syarikat (AS) dan British terhadap Yaman.

Sebelum itu, AS memaklumkan telah menembak jatuh peluru berpandu balistik anti-kapal yang dilancarkan oleh Houthi di Laut Merah.

“Pada 24 Februari jam 5 petang. (Waktu Sanaa), USS Mason (DDG 87) menembak jatuh satu Peluru Berpandu Balistik Anti-Kapal (ASBM) yang dilancarkan ke Teluk Aden dari kawasan kawalan Houthi yang disokong Iran di Yaman,” tulis CENTCOM di X.

Peluru berpandu itu berkemungkinan menyasarkan MV Torm Thor, sebuah kapal tangki kimia dan minyak berbendera AS, dimiliki dan dikendalikan, katanya.

Houthi telah menyasarkan kapal kargo di Laut Merah yang dimiliki atau dikendalikan oleh syarikat Israel atau mengangkut barang ke dan dari Israel sebagai solidariti dengan Semenanjung Gaza, yang berada di bawah serangan Israel sejak 7 Oktober 2023.

Dengan ketegangan yang semakin memuncak akibat serangan bersama oleh AS dan UK terhadap sasaran Houthi di Yaman, kumpulan itu mengisytiharkan semua kapal Amerika dan British sebagai sasarannya. – MalaysiaGazette