Pemain Malaysia, Darren Yee Deng Lok diasak pemain Singapura, Shakir Hamzah pada perlawanan kumpulan B Piala AFF Mitsubishi Electric 2022 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 03 JANUARI 2023.

KUALA LUMPUR – Penyerang skuad Harimau Malaya, Darren Lok berpendirian lebih mengutamakan semangat berpasukan melebihi soal jaringan peribadi pada saingan Kumpulan D pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2026/ Piala Asia 2027, bulan ini.

Darren berkata, beliau sedar harapan menggunung peminat bola sepak tanah air yang menginginkan lebih banyak jaringan diciptanya, namun keputusan positif dilakar buat skuad negara lebih mustahak tidak kira siapa pun yang menjaringkan gol.

Sebelum ini Darren menyumbang gol kemenangan Harimau Malaya ketika menumpaskan Taiwan 1-0 bagi memastikan Malaysia kekal di tangga teratas Kumpulan D sekali gus membuka peluang layak ke peringkat seterusnya dalam saingan itu.

“Saya tahu peranan saya dalam pasukan kebangsaan ialah buat yang terbaik untuk Malaysia. Selagi kita dapat keputusan yang baik dan segalanya berjalan lancar saya rasa siapa yang jaring gol tidak penting.

“Sama ada Mickey (Faisal Halim) yang jaring gol atau Messi yang jaring gol saya tidak kisah,” katanya ketika ditemui pada sesi latihan skuad kebangsaan di Wisma Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Kelana Jaya, semalam.

Malaysia yang berada di ranking ke-132 dunia, dijadual menentang Oman di Kompleks Sukan Sultan Qaboos di Muscat pada 21 Mac (22 Mac, 2 pagi waktu Malaysia) sebelum melayani kunjungan pasukan ke-80 dunia itu di Stadium Nasional di Bukit Jalil di sini pada 26 Mac.

Negara kini menerajui saingan Kumpulan D dengan mengumpul enam mata diikuti Oman dan Kyrgyzstan yang berkongsi tiga mata di kedudukan kedua dan ketiga, manakala Taiwan tercorot tanpa sebarang mata dengan berbaki empat perlawanan lagi.

Anak buah Kim Pan Gon itu akan menentang Nepal dalam aksi pemanas badan yang dijadual berlangsung secara tertutup di Wisma FAM pada 15 Mac ini sebelum berlepas ke Muscat pada 17 Mac. – Bernama