Pemilik Dapur Selasih, Danial misban, 30 menunjukkan proses membuat puten secara dalam talian untuk dijual kepada pelanggannya ketika tinjauaan Malaysia Gazette di Dapur Selasih, Shah Alam, Selangor. Foto WAN NABIL NASIR, 19 MAC 2024.

Kuih Punten merupakan juadah tradisi masyarakat Jawa. Ia biasa dimakan bersama sambal bilis cili hijau dan bawang. Pada bulan Ramadan kuih ini sangat popular terutamanya di Sabak bernam dan Sungai Besar.

Pemilik Dapur Selasih, Danial misban, 30 merupakan seorang bekas atlet memanah berkata resepi punten ini dipelajari dari ibu mertuanya yang berketurunan jawa selangor. Selain menjualnya secara dalam tadian, Danial juga mengusahakan gerai dengan mengupah dua pekerja bagi membuat, menjual dan mempromosi kuih yang unik itu.

Tahun ini merupakan tahun pertamanya berniaga menjual kuih punten dan mendapat sambutan yang luar biasa dari penduduk setempat mahupun dalam aplikasi TikTok dan lain-lain.

Pekerja Dapur Selasih membuat kuih punten untuk dijual ketika tinjauaan Malaysia Gazette di Dapur Selasih, Shah Alam, Selangor. Foto WAN NABIL NASIR, 19 MAC 2024.
Kuih Punten yang siap dibentuk diletakkan di dalam bekas untuk dijual ketika tinjauaan Malaysia Gazette di Dapur Selasih, Shah Alam, Selangor. Foto WAN NABIL NASIR, 19 MAC 2024.
Sambal bilis hijau bersama kuih punten untuk dijual kepada orang ramai ketika tinjauaan Malaysia Gazette di Dapur Selasih, Shah Alam, Selangor. Foto WAN NABIL NASIR, 19 MAC 2024.
Pekerja Dapur Selasih menyediakan kuih punten dan menjualnya kepada penduduk setempat ketika tinjauaan Malaysia Gazette di Dapur Selasih, Shah Alam, Selangor. Foto WAN NABIL NASIR, 19 MAC 2024.
Pemilik Dapur Selasih, Danial misban, 30 menjual kuih punten kepada pelanggan ketika tinjauaan Malaysia Gazette di Dapur Selasih, Shah Alam, Selangor. Foto WAN NABIL NASIR, 19 MAC 2024.