Lintasan sempadan Kerem Shalom. Foto Anadolu

WASHINGTON – White House mahu sempadan Rafah melintasi antara Semenanjung Gaza dan Mesir yang dikepung dibuka secepat mungkin selepas tentera Israel merampas pos kawalan tersebut.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara John Kirby berkata, Presiden Joe Biden mengarahkan pembukaan Kerem Shalom, sempadan antara selatan Gaza dan Israel yang menjadi pintu masuk utama untuk penghantaran bantuan, semasa panggilan telefon dengan Perdana Menteri Israel Menteri Benjamin Netanyahu, Isnin lalu.

Pemimpin Israel itu “meyakinkan presiden bahawa pos kawalan itu akan dibuka tidak lama lagi. Kita perlu melihat perkara itu berlaku, tetapi ia ditutup sekarang.

“Rafah juga ditutup, dan kami mahu melihatnya dibuka secepat mungkin,” katanya. Adalah sangat penting bantuan kemanusiaan terus mengalir. Itu adalah perkara utama yang dibuat oleh Presiden Biden semalam melalui telefon dalam panggilan telefon dengan Netanyahu, dan kami telah menyokongnya di peringkat lain dalam pentadbiran,” katanya dalam satu taklimat.

Israel menutup Kerem Shalom berikutan serangan roket Ahad oleh Hamas yang membunuh empat tentera Israel dan mencederakan 10 yang lain.

Pada hari Selasa, tentera Israel merampas kawalan sempadan Rafah yang menghubungkan Gaza dengan Mesir, menutupnya kepada semua lalu lintas.

Tentera Israel berkata, briged perisai ke-401 mengambil “kawalan operasi” lintasan Rafah dari sebelah Palestin.

Israel berkata, tenteranya sedang melakukan “operasi menyapu” di kawasan timur Rafah yang dirampasnya, mendakwa membunuh 20 lelaki bersenjata Palestin.

Jurucakap pihak berkuasa lintas sempadan Palestin mengesahkan sempadan ditutup dari pihak Palestin. – Agensi