Tan Cherng Thong

KUALA LUMPUR – Go Hub Capital Berhad (Go Hub), penyedia penyelesaian teknologi maklumat (IT) pengangkutan telah menerima kelulusan daripada Bursa Malaysia Securities Berhad (bursa) untuk menerbitkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE.

IPO mengikut pendedahan prospektus di laman web Bursa Securities terdiri daripada terbitan awam sebanyak 107,180,000 saham biasa baharu dalam Go Hub, dibahagikan kepada 20,000,000 saham tersedia untuk orang awam Malaysia; 12,000,000 dikhaskan untuk pengarah dan pekerja yang layak; dan 75,180,000 ditawarkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan terpilih.

Tawaran ini tidak melibatkan tawaran jualan dan penempatan kepada pelabur bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri memandangkan syarikat pengendali, NSS IT Solution Sdn Bhd berstatus MSC Malaysia (kini dikenali sebagai Status Digital Malaysia).

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Go Hub, Tan Cherng Thong berkata, penyenaraian di Pasaran ACE menandakan pencapaian penting untuk Go Hub mengembangkan pasaran dalam segmen pengangkutan tempatan.

Ini sejajar dengan visi strategik syarikat untuk meningkatkan sistem pengangkutan awam tempatan kami melalui inovasi berterusan dan penyepaduan lancar pelbagai mod sistem pengangkutan awam dengan matlamat untuk meningkatkan pengalaman berulang-alik harian (dengan kebolehpercayaan, kemudahan dan kecekapan).

Katanya, perolehan daripada IPO akan diperuntukkan secara strategik untuk meningkatkan dan mengembangkan operasi Syarikat, dengan tumpuan utama untuk mengembangkan keupayaan teknikal dan operasinya serta untuk menyokong pengembangannya kepada segmen pasaran baharu.

UOB Kay Hian Securities (M) Sdn Bhd (UOBKH) ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk Go Hub.

Kepakaran dan sokongan UOBKH memainkan peranan penting dalam menavigasi kerumitan IPO Go Hub, memastikan penyenaraian yang berjaya yang akan memberi manfaat kepada pihak berkepentingan Syarikat dan menyumbang kepada kejayaan jangka Panjang syarikat ini. – MalaysiaGazette