Penduduk Palestin meninggalkan Rafah di selatan Semenanjung Gaza berikutan arahan pemindahan oleh tentera Israel, tiba ke Khan Yunis pada 6 Mei 2024, di tengah-tengah konflik berterusan antara Israel dan pergerakan Hamas Palestin. Foto AFP

GENEVA – Setiausaha Agung Medecins Sans Frontieres (Doctors Without Borders) bimbang berlaku “malapetaka lagi” di Rafah dan memberi amaran tentang risiko lebih ramai orang awam terkorban.

Beliau jelas merujuk kepada serangan berterusan Israel yang bermula pada hari Isnin lalu.

Christopher Lockyear memberitahu Anadolu, Rafah adalah salah satu lokasi yang memberikan bantuan kemanusiaan penting kepada pelarian.

“Apa yang berlaku sejak beberapa hari kebelakangan ini adalah apa yang kami takuti selama berbulan-bulan sekarang, dan akibat yang berpotensi adalah berlaku lagi malapetaka di atas (atas) malapetaka yang telah berlaku di Gaza sejak enam bulan lalu. atau lebih,” tegasnya ketika tentera Israel pada Selasa merampas kawalan persimpangan Rafah di bahagian Palestin di sempadan Mesir, laluan penting untuk bantuan kemanusiaan ke wilayah yang dikepung.

Lockyear menyatakan, bom menyebabkan kematian langsung, tetapi terdapat juga “pembunuhan senyap yang berterusan setiap hari bagi mereka yang tidak dapat menerima rawatan perubatan”.

Beliau turut menggesa “gencatan senjata segera dan berterusan,” sambil menambah “jika anda membolehkan ini berlaku melalui bekalan senjata, melalui sokongan politik, anda juga terlibat secara moral dan politik dari segi apa yang berlaku dalam Rafah hari ini.”

Pada hari Isnin, tentera Israel mengeluarkan arahan pemindahan penduduk Palestin di timur Rafah, satu langkah yang dilihat secara meluas sebagai permulaan kepada serangan yang telah lama digeruni Israel ke atas bandar itu, yang menempatkan kira-kira 1.5 juta penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal. – Agensi