Fasa pemasangan sistem adalah fasa terakhir sebelum melalui peringkat ujian dan pentauliahan.

KUALA LUMPUR – Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) kini memasuki fasa pemasangan sistem, sekali gus menandakan kemajuan penting dalam infrastruktur pengangkutan rel moden dan pencapaian besar untuk projek ini.

Ini merupakan satu pencapaian penting untuk projek ECRL, sebagai tanda kemasukan fasa terakhir sebelum melalui peringkat ujian dan pentauliahan.

Pengarah Urusan CCC-ECRL, Kong Qi berkata: “Kami dengan sukacitanya mengumumkan bahawa projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) berjaya memasuki fasa pemasangan sistem. Kami yakin pada pembangunan masa depan dan berharap dapat membawa sistem pengangkutan rel yang lebih selamat, lebih cekap dan lebih memudahkan ke Pantai Timur Malaysia,” katanya.

Kerja pemasangan sistem ECRL merangkumi pembinaan sistem elektrifikasi, sistem kawalan daya tarikan, sistem katenari, isyarat, dan telekomunikasi.

Semua komponen ini membentuk infrastruktur teras untuk pengangkutan rel moden, memastikan keselamatan, kecekapan dan kebergantungan terjamin.

Infrastruktur ini juga bertindak sebagai “tunjang” dan sumber kuasa untuk operasi kereta api penumpang dan kargo.

Sistem telekomunikasi tanpa wayar ECRL mengutamakan penggunaan teknologi LTE-R, merintis kemajuan teknologi dalam telekomunikasi tanpa wayar untuk rangkaian rel yang meluas.

Sementara itu, sistem isyaratnya menggunakan sistem kawalan kereta api CTCS-2 yang serba canggih, stabil dan boleh dipercayai.

Penjejakan kereta api yang dipercayai, peningkatan kecekapan dan keselamatan operasi kereta api dapat berkesan melalui pertukaran data antara kereta api dan landasan.

Sehingga April 2024, kemajuan pembinaan ECRL telah mencapai 65%, dengan jajaran merentasi negeri Kelantan, Terengganu, Pahang, dan Selangor.

Projek ECRL adalah projek kerjasama ekonomi dan perdagangan terbesar antara China dan Malaysia.

China Communications Construction (ECRL) Sdn Bhd (CCC-ECRL), Kontraktor Kejuruteraan, Perolehan, Pembinaan dan Pentauliahan (EPCC) Projek Laluan ECRL.

Projek ini juga merupakan projek utama untuk inisiatif jalur dan laluan (BRI).

Sebagai nadi pengangkutan utama yang menghubungkan pantai timur dan barat Semenanjung Malaysia, penyempurnaan Laluan Rel Pantai Timur akan mengurangkan masa pengangkutan dengan ketara dan meningkatkan kecekapan pengangkutan penumpang dan barangan di
rantau itu.

Selain itu, projek ini turut menyediakan pilihan pengangkutan yang lebih pantas, selamat dan mesra alam untuk penduduk tempatan, sekali gus menggalakkan pembangunan ekonomi dan meningkat kualiti hidup rakyat. – MalaysiaGazette