BATANG KALI – Jangan merasa mudah tidak keluar menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi, kata Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata, proses mengundi adalah satu tindakan yang memberikan kuasa politik kepada mana-mana calon yang menang pada Pilihan Raya Kecil (PRK) kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu.

Justeru itu, beliau menasihatkan agar tidak memilih calon yang boleh merosakkan politik negara.

“Kalau kita tidak keluar mengundi calon yang menang akan merosakkan jadi kita terimalah akibatnya. Terimalah bahayanya dan kemungkaran dimasa akan datang,” katanya ketika bercera di program Ceramah Perdana di Bandar Utama, Batang Kali malam tadi.

Turut hadir, Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Pengerusi PN, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu dan Pengarah PRK DUN Kuala Kubu Baharu PN, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Dalam pada itu, Abdul Hadi menyeru agar umat Islam tidak berpecah dan mengukuhkan syiar Islam.

“Tidak ada guna kita orang Islam berpecah dan bukan kita nak kuatkan kekuatan Islam, kita Islam jangan berpecah jangan jadi lesung dan alu.

“Lesung dan alu bertumbuk yang kenyangnya ayam.  Kita lawan sesama sendiri dan kuasa politik diambil oleh orang lain. Jadi keluar mengundi dan tunaikan tanggungjawab walaupun hujan dan pilih PN,” katanya lagi.

Kurang daripada 48 jam, sejumlah 40,226 pengundi berdaftar di Kuala Kubu Baharu akan turun mengundi bagi memilih wakil rakyat mereka di sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor.

PRK DUN Kuala Kubu Baharu menyaksikan pertembungan empat penjuru antara calon Pakatan Harapan (PH), Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan bebas dengan Khairul Azhari mewakili PN.

Kerajaan Perpaduan meletakkan bekas Setiausaha Akhbar kepada Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Pang Sock Tao manakala PRM diwakili Hafizah Zainuddin dan Nyau Ke Xin bertanding atas tiket bebas. – MalaysiaGazette