Mohammed Abu Selmia. Foto Healthcare Workers Watch - Palestine

BAITULMAQDIS – Kira-kira 50 banduan Palestin yang ditahan semasa konflik berterusan antara Israel dan Palestin telah dibebaskan pada Isnin, termasuk pengarah hospital terbesar di Gaza, sumber Israel mengesahkan.

Seorang pegawai keselamatan Israel, yang bercakap tanpa nama kepada Xinhua memaklumkan tahanan dibebaskan dari pelbagai kemudahan Israel, termasuk kem tahanan tentera Sde Teiman di selatan, yang mana ramai rakyat Palestin yang ditangkap semasa konflik.

Pegawai itu menyatakan pembebasan itu adalah sebahagian daripada usaha untuk mengurangkan bilangan tahanan di Sde Teiman, yang kehabisan ruang.

Mohammed Abu Selmia, Pengarah Hospital Al Shifa, adalah antara mereka yang dibebaskan pada hari Isnin.

Dia telah ditahan oleh tentera Israel pada November 2023 ketika dalam perjalanan ke selatan dari Kota Gaza berikutan serbuan tentera Israel di hospital.

Dalam rakaman video yang disebarkan secara meluas di rangkaian sosial, Abu Selmia dilihat berhampiran kenderaan Bulan Sabit Merah dan disambut mesra setibanya di Gaza.

“Banduan itu mengalami keadaan yang sangat sukar, termasuk kekurangan makanan dan air serta penghinaan fizikal,” katanya dalam video itu.

Abu Selmia juga menggesa agar semua tahanan Palestin dibebaskan kerana keadaan penahanan yang sukar, dengan menyatakan beberapa kakitangan perubatan Palestin meninggal dunia semasa ditahan akibat penyeksaan dan penafian rawatan perubatan asas.

Israel melakukan serbuan ke atas Hospital Al Shifa dua kali, pada November 2023 dan April, mendakwa hospital itu telah berkhidmat sebagai ibu pejabat Hamas.

Serbuan itu mendapat kritikan meluas daripada masyarakat antarabangsa.

Pembebasan Abu Selmia telah mencetuskan kekecohan di Israel.

Menteri Keselamatan Dalam Negeri Itamar Ben-Gvir, seorang pemimpin sayap kanan yang menjaga penjara, mengecam Shin Bet, perkhidmatan keselamatan dalam negeri Israel, kerana meluluskan pembebasan dan menggesa ketua Shin Bet dipecat.

Ketua Pembangkang Yair Lapid turut mengkritik kerajaan berhubung pembebasan Abu Selmia.

“Berita pagi ini dan kekacauan dalam kerajaan…adalah kesinambungan langsung daripada kecuaian dan ketidakfungsian kerajaan Israel, yang menyebabkan kerosakan kepada keselamatan rakyat Israel,” tuduh Lapid.

Pejabat Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu mengeluarkan kenyataan, mengatakan pembebasan banduan berikutan perbicaraan Mahkamah Agung yang sedang berlangsung di mana kumpulan hak asasi manusia mencabar syarat pemenjaraan yang keras. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here