ISTANBUL – Syarikat pelaburan yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), BlackRock akan memperoleh firma data pasaran persendirian yang berpangkalan di United Kingdom, Preqin untuk kira-kira AS$3.2 bilion secara tunai.

“Pasaran swasta ialah segmen pengurusan aset yang paling pesat berkembang, dengan aset alternatif dijangka mencecah hampir AS$40 trilion menjelang akhir dekad,” kata BlackRock lewat Ahad dalam satu kenyataan.

Nilai data pasaran persendirian dianggarkan AS$8 bilion, berkembang 12% setahun dan dijangka mencecah AS$18 bilion menjelang 2030, tambahnya.

Liputan global Preqin termasuk memiliki 190,000 dana, 60,000 pengurus dana dan 30,000 pelabur pasaran swasta, dengan lebih 200,000 pengguna, termasuk pengurus aset, penanggung insurans, pencen, pengurus kekayaan, bank dan penyedia perkhidmatan lain, menurut kenyataan itu.

“Memandangkan pelanggan semakin mengembangkan, fokus mereka daripada memilih produk kepada membina portfolio, anjakan ini memerlukan teknologi, data dan analitik yang mewujudkan ‘bahasa biasa’ untuk melabur di kedua-dua pasaran awam dan swasta.

“Kami melihat data memperkasakan industri merentasi teknologi, pembentukan modal, pelaburan dan pengurusan risiko.”,” kata Rob Goldstein, Ketua Pegawai Operasi BlackRock.

Preqin dijangka menjana sekitar AS$240 juta hasil berulang tahun ini, manakala ia telah berkembang kira-kira 20% setahun dalam tempoh tiga tahun lepas, menurut kenyataan itu.- Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here