Suar yang dilepaskan oleh tentera Israel di utara Nuseirat digambarkan dari Deir el-Balah di tengah Semenanjung Gaza lewat pada 1 Julai 2024 di tengah-tengah konflik yang berterusan di wilayah Palestin antara Israel dan Hamas. Foto AFP

GAZA -Tentera Israel melancarkan serangan maut ke atas selatan Gaza dan memerangi kumpulan pejuang Palestin selepas tentera sekali lagi mengarahkan rakyat Palestin meninggalkan kawasan berhampiran sempadan wilayah berhampirn Israel dan Mesir yang dikepung itu.

Saksi melaporkan pengeboman dan tembakan hebat di sekitar Khan Yunis, bandar utama di selatan Gaza tempat tentera Israel berundur pada awal April selepas pertempuran yang dahsyat selama berbulan-bulan.

Sumber hospital di bandar itu berkata, tembakan telah membunuh lapan orang dan mencederakan lebih 30 yang lain.

Pengeboman itu berlaku selepas serangan roket di selatan Israel yang didakwa oleh kumpulan Jihad Islam, yang telah berjuang bersama Hamas.

Ini diikuti dengan arahan untuk memindahkan kebanyakan kawasan di timur bandar Khan Yunis dan Rafah, termasuk bandar Al-Qarara dan Bani Suhaila.

Penduduk Bani Suhaila, Ahmad Najjar berkata, perintah Israel telah mencetuskan “ketakutan dan kebimbangan yang melampau”, dan “terdapat perpindahan besar penduduk”.

Enam hari berturut-turut pertempuran sengit mengikuti perintah pemindahan yang sama yang dikeluarkan minggu lalu untuk daerah Shujaiya di Kota Gaza.

Seorang wartawan AFP melaporkan tembakan artileri di kawasan utara pada hari Selasa, dan saksi berkata pertempuran senjata berterusan.

Tentera berkata, mereka beroperasi di Shujaiya, tengah Gaza dan Rafah, ketika pesawat melakukan serangan dan askar Israel bertindak “menyerang hendap skuad kumpulan pejuang bersenjata” di dalam kereta dan membunuh mereka.

Sepanjang hari lalu, tentera udara Israel “menyerang kira-kira 30 sasaran pengganas” di seluruh Gaza, kata satu kenyataan tentera.

Tentera rejim zionis mendakwa pejuang Palestin di Shujaiya “dihapuskan dan berpuluh-puluh tapak infrastruktur pengganas di atas dan di bawah tanah telah dibongkar, termasuk di terowong,” tambahnya.

Di tengah Gaza, saksi berkata, serangan melanda kem pelarian Nuseirat ketika Bulan Sabit Merah Palestin melaporkan seorang kanak-kanak maut.

Bahagian lain di Semenanjung Gaza sedang bergelut akibat pertempuran berterusan hampir sembilan bulan selepas perang, yang dicetuskan oleh serangan Hamas pada 7 Oktober ke atas Israel.

Sementara itu, rundingan terus-menerus selama berbulan-bulan ke arah gencatan senjata dan perjanjian pembebasan tebusan telah membuat sedikit kemajuan, walaupun selepas Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu baru-baru ini mengisytiharkan bahawa “fasa sengit” perang semakin reda.

“Kami telah mendengar orang Israel bercakap tentang perubahan ketara dalam operasi mereka di Gaza,” kata Setiausaha Negara AS Antony Blinken pada hari Isnin.

Arahan terbaru untuk meninggalkan bahagian selatan Gaza berikutan pemindahan Rafah hampir dua bulan lalu yang menandakan permulaan serangan darat Israel yang sudah lama digeruni.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan agensi bantuan telah menyuarakan kebimbangan mengenai krisis kemanusiaan yang teruk dan ancaman kebuluran akibat perang dan pengepungan Israel telah membawa kepada 2.4 juta penduduk Gaza. – Agensi


Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here