Jangkitan mpox. Gambar hiasan

GENEVA – Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan agar vaksinasi cacar monyet (mpox) dilaksanakan di kawasan jangkitan sahaja dan bukan secara besar-besaran.

Ia kerana langkah menghentikan penyebaran mpox adalah lebih mudah daripada menangani Covid-19.

Jurucakap WHO Margaret Harris memberitahu Anadolu, virus mpox mempunyai dua jenis genetic iaitu Clade 1 dan Clade 2.

Dan, daripada dua strain virus itu, Clade 1b yang muncul tahun lepas menjadi kebimbangan WHO.

“Inilah yang kami bimbang kerana ia merebak dengan sangat pantas. Ia juga mempunyai kadar kematian yang agak tinggi, terutamanya dalam kalangan kanak-kanak,” katanya.

Sambil menegaskan salah satu kebimbangan utama ialah penyebaran pantas virus itu, beliau berkata, mpox menyebabkan lebih banyak kes pada 2024 berbanding 2023 dan tahun lalu telah menyaksikan lebih banyak kes mpox berbanding sebelumnya.

Katanya, walaupun bilangan kes demam berdarah meningkat di timur Congo timur, ia telah merebak ke Burundi, Rwanda, Uganda dan Kenya.

“Kami melihat kadar kematian yang lebih tinggi. Ia adalah sekitar 3% dan dalam kumpulan yang sangat terdedah, seperti kanak-kanak kecil. Ia lebih tinggi daripada itu.

“Kami amat mengambil berat tentang kesan kepada kanak-kanak kecil. Sekarang adalah penting untuk memahami bahawa populasi telah merebak dengan cepat adalah orang yang telah dipindahkan akibat konflik. Mereka berada dalam keadaan yang sangat tidak menentu,” katanya.

Jelasnya, individu yang dijangkiti cacar dan HIV lebih berkemungkinan mengalami bentuk virus mpox yang lebih teruk, malah golongan ini berada pada risiko kematian yang lebih tinggi.

Beliau menyatakan tiada rawatan khusus untuk virus mpox dan tiada ubat antivirus untuk memeranginya, tetapi rawatan simptomatik itu berkesan.

Jurucakap WHO menambah, orang yang dijangkiti penyakit itu akan mengalami ruam kulit, menekankan keperluan rawatan untuk mencegah jangkitan lain.

Mereka yang dijangkiti virus mpox akan mengalami demam dan memerlukan ubat antipiretik dan melegakan kesakitan.

Beliau turut menekankan kepentingan pesakit menerima rawatan perubatan dan dapat mengasingkan diri semasa proses ini. – Agensi