Donald Trump. foto Agensi

BIARRITZ, France – Presiden Donald Trump mahu menaikkan tarif ke atas barang-barang China dengan lebih tinggi minggu lalu, kata White House, walaupun tidak merancang dengan tuntutan supaya firma-firma Amerika Syarikat mencari jalan untuk menutup operasinya di China.

Trump menaikkan keningnya di luar sidang kemuncak G7 apabila menjawab secara afirmatif kepada soalan daripada pemberita sama ada dia mempunyai cadangan kedua tentang menaikkan tarif ke atas barangan Cina sebanyak 5%.

“Presiden Trump bertindak balas dalam afirmatif – kerana dia menyesal tidak menaikkan tarif yang lebih tinggi,” kata jurucakap White House, Stephanie Grisham dalam satu pernyataan selepas menjelaskan kenyataan presiden.

Trump mengumumkan duti tambahan sebanyak AS$550 bilion bagi barangan China pada hari Jumaat, beberapa jam selepas China mendedahkan untuk mengenakan tarif sebanyak AS$75 bilion ke atas barangan Amerika Syarikat.

Langkah itu adalah pusingan terakhir dalam perang perdagangan bagi kedua-dua ekonomi terbesar di dunia yang telah merosakkan pertumbuhan global, sekutu sekutu, dan membangkitkan ketakutan pasaran bahawa ekonomi dunia akan meleset.

China membuat cadangan itu selepas beberapa jam Trump memaklumkan beliau telah memerintahkan syarikat Amerika Syarikat untuk mencari “alternatif”, termasuk penutupan operasi dan memindahkan pengeluaran ke Amerika Syarikat.

Setiausaha Perbendaharaan Amerika Syarikat, Steven Mnuchin berkata, Trump boleh memerintahkan syarikat keluar dari China di bawah Akta Kuasa Ekonomi Darurat Antarabangsa jika presiden itu mengisytiharkan kecemasan negara.

Trump bagaimanapun menyatakan beliau tidak merancang langkah sedemikian pada masa ini.

“Saya boleh mengisytiharkan kecemasan kebangsaan. Saya fikir apabila mereka mencuri dan mengambil, dan – mencuri harta intelek, dari AS$ 300 bilion hingga AS$ 500 bilion setahun, yang mana kita kerugian hampir hampir trilion dolar setahun … dalam banyak cara, itulah kecemasan.

“Saya tidak mempunyai rancangan sekarang. Sebenarnya, kami semakin baik dengan China sekarang. Kita bercakap, “kata Trump. – MalaysiaGazette