Itamar Ben-Gvir

TEL AVIV – Menteri pelampau Israel yang terkenal dengan kenyataan mahu menghacurkan Gaza dan menghalau keluar penduduknya nyaris maut selepas kereta yang dinaiki terbalik.

Kenderaan yang membawa Itamar Ben Gvir yang merupakan Menteri Keselamatan Israel terlibat kemalangan dengan sebuah kenderaan menyebabkan lima orang dibawa ke hospital.

Pejabat Ben Gvir berkata, menteri itu dalam keadaan baik dan sedar, tetapi dibawa ke Pusat Perubatan Shamir untuk rawatan lanjut. Dia bermalam di hospital untuk pemerhatian

Kenyataan menyebut seorang anak perempuan Ben Gvir, seorang pengawal dan pemandunya antara yang cedera.

Media Ibrani melaporkan Ben Gvir dan anak perempuannya tidak memakai tali pinggang keledar.

Gambar dari tempat kejadian menunjukkan kenderaan rasmi menteri berwarna hitam terbalik, manakala sebuah lagi kereta telah remuk di bahagian hadapan.

Foto kenderaan menteri pelampau Israel (kiri) terbalik. Foto Flash90.

Pejabat Ben Gvir kemudian mendakwa kereta menteri melanggar lampu merah atas sebab operasi kerana dia “seorang menteri yang terancam di sebuah bandar campuran [Arab dan Yahudi].”

Rakaman video yang diambil daripada kamera pemuka sebuah kenderaan di tempat kejadian menunjukkan kenderaan rasmi Ben Gvir melanggar lampu merah.

Video itu menunjukkan kereta sedan hitam itu tiba di simpang dan perlahan hampir berhenti sepenuhnya di lampu merah namun terlajak hingga ke depan.

Kenderaan pertama yang dilanggarnya berjaya membrek tepat pada masanya untuk mengelak daripada melanggarnya, tetapi sebuah kereta kedua merempuh kenderaan menteri, menyebabkan ia terbalik.

Ini bukan kali pertama kenderaan rasmi Ben Gvir terlibat dalam kemalangan kereta.

Pada Ogos tahun lalu, menteri pelampau itu terlibat dalam satu lagi kemalangan apabila kenderaannya melanggar lampu merah ketika dalam perjalanan ke temu duga.

Menurut laporan Haaretz pada bulan September, unit Shin Bet yang bertanggungjawab mengawal tokoh masyarakat membangkitkan isu itu kepada Pejabat Perdana Menteri dan Kementerian Keselamatan Negara.

Ini selepas pengawal peribadi Ben Gvir mengadu bahawa menteri itu kerap mengarahkan pemandunya melakukan pelanggaran lalu lintas, membahayakan bukan sahaja nyawanya sendiri tetapi pemandu dan pengawal peribadinya.

“Dia memandu seperti dia perdana menteri. Tidak mahu duduk dalam kesesakan,” kata sumber yang tidak dinamakan kepada Haaretz ketika itu. “Ini akan berakhir dengan bencana.”

Menurut laporan itu, pelanggaran lalu lintas telah dilakukan semasa perjalanan yang bukan kecemasan, seperti memandu ke mesyuarat Knesset dan wawancara TV.

Dokumen yang dilihat oleh Haaretz menunjukkan bahawa Ben Gvir sering melanggar undang-undang semasa berada di belakang roda sendiri.

Sejak dia mula memandu pada 2000, menteri itu telah ditangkap melanggar lampu merah, menggunakan telefon semasa memandu, memandu laju, melintasi garisan putih dan memandu tanpa tali pinggang keledar, antara senarai panjang 78 pelanggaran, dedah penyiar awam Kan pada September.- Agensi