Seorang penduduk berjalan di celah-celah serpihan harta benda yang musnah di sebelah rumahnya di sebuah kampung di Manila pada 25 Julai 2024, sehari selepas hujan lebat akibat Taufan Gaemi. Foto AFP

BEIJING – Hujan lebat berterusan akibat ribut tropika Gaemi mencetuskan banjir kilat di timur laut China di sempadan dengan Korea Utara menyebabkan gangguan kereta api dan tanah runtuh ke bahagian lain negara ini.

Penyiar CCTV melaporkan dua pegawai, termasuk Timbalan Datuk Bandar Linjiang di wilayah Jilin, hilang semasa misi menyelamat mangsa-mangsa banjir.

Lebih 27,000 orang di timur laut China telah dipindahkan dan ratusan kilang terpaksa menggantung operasi.

Angin siklon Gaemi, diturunkan daripada taufan, kebanyakannya hilang pada hari Ahad, tetapi banyak bahagian China kekal dalam keadaan berjaga-jaga untuk risiko banjir yang disebabkan oleh hujan awal.

Jabatan Meteorologi meramalkan hujan lebat dijangka berterusan di bandar-bandar.

Ribut paling kuat melanda negara tahun ini melanda bandar-bandar di wilayah pesisir pantai Fujian pada hari Jumaat dengan hujan lebat dan angin kencang ketika ia mula bergerak dari pantai tenggara ke kawasan pedalaman yang ramai penduduk.

Wilayah Jilin, bersempadan dengan Korea Utara, mengeluarkan amaran yang dinaik taraf kepada hujan lebat dan banjir kilat pada pagi Ahad.

Pihak berkuasa Linjiang menutup sekolah, kilang dan perniagaan pada Ahad, memberi amaran bencana banjir besar mungkin berlaku.

Di selatan China, tanah runtuh berhampiran bandar Hengyang di wilayah Hunan pada pagi Ahad memerangkap 18 orang dan enam ditemui mati dan enam lagi mangsa yang cedera diselamatkan, lapor CCTV.

Usaha mencari mangsa hilang masih diteruskan.

Perkhidmatan kereta api digantung di wilayah Guangdong dan pulau Hainan di selatan China, manakala beberapa laluan kereta api penumpang disambung semula di wilayah selatan Fujian dan Jiangxi ketika ribut bergerak ke utara.

Gaemi membunuh berpuluh-puluh orang ketika ia melanda Taiwan dan memburukkan lagi hujan bermusim di Filipina, telah menjejaskan hampir 630,000 orang di Fujian, dengan hampir separuh daripada mereka dipindahkan, lapor Xinhua. – Agensi