Presiden PKP, Samsudin Mohd. Fauzi menunjukkan surat bantahan pihaknya kepada pemilik Kelan Nihonkan di Kuala Lumpur semalam.

Persatuan Keselamatan Pengguna Kuala Lumpur (PKP) mendesak pemilik Kelab Nihonkan memberi penjelasan kenapa mereka tidak membenarkan wanita bertudung memasuki premis berkenaan.

Presidennya, Samsudin Mohd. Fauzi berkata, ada staf di kelab VIP itu mengarahkan seorang wanita menanggalkan tudung sebelum memasuki premis berkenaan baru-baru ini.

Bagaimanapun, katanya, wanita tersebut enggan berbuat demikian dan mengambil keputusan tidak memasuki kelab berkenaan.

“Alasan mereka (staf kelab berkenaan) menghalang wanita bertudung bagi mengelakkan pengunjung lain rasa tidak selesa seolah-olah tidak logik di Malaysia.

“Lagi pun, tidak ada sebarang notis atau papan tanda di luar premis menghalang wanita bertudung untuk masuk,” katanya kepada Malaysia Gazette di sini semalam.

Menurutnya, wanita tersebut sebelum itu menerima jemputan daripada kelab berkenaan ke premisnya seterusnya menjadi ahli.

Justeru, Samsudin berkata, PKP telah menghantar surat bantahan kepada pemilik kelab di Jalan Ampang itu semalam dan menuntut mereka penjelasan bertulis.

“Pihak kami tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak berkaitan isu-isu yang berkepentingan dengan agama selari dengan Malaysia yang Islam sebagai agama Persekutuan yang patut dihormati oleh semua pihak,” katanya.–MalaysiaGazette