Husam Musa

Datuk Husam Musa yang kini ahli Parti Amanah Negara (PAN) memuji presiden partinya, Mohamad Sabu yang didakwanya berani memimpin jalur baharu politik Islam di negara ini.

Suka atau tidak, katanya, perjalanan politik Mohamad yang lebih dikenalinya sebagai Mat Sabu atau Abang Mat sudah terakam dalam sejarah di Malaysia.

“Kepemimpinan tidak diukur dengan sijil atau ijazah. Ilmu, apatah lagi darihal kepemimpinan bukan suatu yang statik dan terkepung di bilik kuliah.

“Jihad dan perjuangan juga bukan hanya untuk yang mendabik dada mengaku alim.

Ukuran daya kepemimpinan boleh dinilai berdasarkan jatuh bangun, berjaya atau mundurnya organisasi yang dipimpin.

“Keberanian Abang Mat meneraju jalur baharu politik islami di Malaysia sudah terpahat dan dirakam kemas oleh sejarah, sama ada anda suka atau tidak suka,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Malah bekas Naib Presiden Pas itu sendiri mengambil contoh ramai kepimpinan Islam dahulu bukan terdiri daripada ulama seperti Muhammad Al Fatih, Salahudin Al Ayubi dan Timurlane.

“Khalid Al Walid bukan ulama, malahan ribuan pemimpin Islam sejak awal dulu bukan ulama.

Mengehadkan kepimpinan kepada ulama atau ilmuan semata-mata adalah satu kesalahan sejarah,” ujar Husam lagi.

Apa pun kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri Salor itu dilihat menyindir kepimpinan partinya dahulu, Pas yang mana rata-rata pemimpinnya merupakan golongan yang dikategorikan ulama.-MalaysiaGazette