Lim Kit Siang

Berikut adalah kenyataan penuh Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Datuk Seri Tengku Sariffuddin:

25 Jan 2017

  1. Ia adalah penting dan tepat pada masanya untuk Lim Kit Siang menjelaskan kepada rakyat Malaysia keengganan beliau mengakui bahawa beliau akan menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan jika Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum akan datang.

  2. Memandangkan hakikat jelas bahawa DAP adalah pemimpin Pakatan, rakyat Malaysia perlu tahu sama ada Lim Kit Siang akan menduduki jawatan tersebut jika pembangkang pimpinan DAP menang pilihan raya umum akan datang. Kita tidak boleh mengabaikan hakikat bahawa DAP adalah parti dengan kerusi terbesar di Parlimen dalam Pakatan dan oleh itu, pada hakikatnya mempunyai kedudukan kepimpinan yang dominan di kalangan komponen Pakatan.

  3. Lim Kit Siang perlu mengesahkan tentang hal ini, kerana ia adalah hak rakyat Malaysia untuk tahu siapa yang akan memerintah mereka jika mereka mengundi Pakatan. Dia mesti memberitahu rakyat sama ada ia adalah cita-cita politiknya untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri, seperti yang diakui oleh Tun Mahathir pada 19 Januari 2017.

  4. Adalah adil untuk rakyat tahu jika ia adalah benar bahawa Lim Kit Siang mendekati PAS baru-baru ini adalah kerana dia memerlukan PAS untuk menyokong cita-citanya untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri.

  5. Jika ia adalah sebaliknya, maka Lim Kit Siang perlu membuat Akuan Berkanun, seperti yang dicadang Tunku Aziz, menyatakan bahawa dia akan menolak untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan jika Pakatan pimpinan DAP memenangi pilihan raya umum akan datang. Ia adalah hak rakyat untuk mengetahui kebenaran cita-cita politik tanpa had beliau supaya mereka boleh membuat pilihan sebelum mengundi.

DATUK SERI TENGKU SARIFFUDDIN,
AKHBAR SETIAUSAHA KEPADA PERDANA MENTERI