Mohamed Azmin Ali

KUALA LUMPUR – PKR nampaknya sanggup berhadapan dengan risiko dikritik parti rakannya dalam Pakatan Harapan (PH) apabila menyatakan semula kesediaan bekerjasama dengan Pas.

Timbalan Presidennya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata demikian mengulas perkembangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang mengadakan pertemuan dengan Pas semalam.

Malah Menteri Besar Selangor itu menyambut baik kenyataan Jawatankuasa Induk Bersama antara kedua-dua parti itu untuk membentuk kerjasama, persefahaman dan muafakat politik.

“Rakyat Malaysia telah bersedia untuk reformasi dan pemimpin harus mempunyai sikap tawaduk, kesediaan untuk bertolak ansur dan matang dalam menilai dan membuat keputusan demi memenuhi harapan dan aspirasi rakyat.

“Perkembangan terbaru ini mempamerkan ciri kematangan dan kepimpinan PPBM dan Pas dalam kegigihan untuk mencari jalan persamaan demi kemaslahatan seluruh rakyat Malaysia,” ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Bagaimanapun, pemerhati politik melihat kenyataan Mohamed Azmin itu sebagai satu jalan selamat kepadanya mengekalkan keyakinan rakyat memandangkan barisan kepimpinan kerajaan negeri sekarang masih terbina dengan peranan Pas di Selangor.

Sebelum itu, PKR dilihat beberapa kali cuba mencari titik persamaan dengan Pas bagi memulihkan hubungan dengan PH namun kesemuanya gagal di tengah jalan.

Justeru, kerjasama PPBM dengan Pas itu dilihat satu peluang mengembalikan kekuatan barisan kepimpinan Exco kerajaan negeri walaupun PKR berhadapan dengan risiko dikritik rakannya Parti Amanah Nasional dan DAP.-MalaysiaGazette