Jumlah hukuman mati di Amerika Syarikat menurun.

OHIO – Gabenor Ohio, John Kasich menangguhkan lapan kes hukuman mati berikutan terdapat isu perundangan dalam pelaksanaan proses tersebut.

Awal tahun ini seorang hakim mengisytiharkan tiga proses dadah yang telah dicadangkan tidak mematuhi perlembagaan.

Bagaimanapun Ohio telah mengemukakan rayuan terhadap keputusan tersebut.

Hakim mengharamkan penggunaan ubat-ubatan yang boleh melumpuhkan tahanan dan menghentikan fungsi hati mereka.

Tetapi, peguam negeri berkata, negeri itu tidak dapat mencari pembekal yang dapat membekalkan keperluan itu.

Sehubungan itu, hukuman mati seorang banduan ditangguhkan kepada minggu depan.

Ronald Phillips yang dijadualkan menjalani hukuman itu pada 15 Februari ini kerana kesalahan membunuh dan merogol anak perempuan teman wanitanya yang berusia tiga tahun ditangguhkan kepada 10 Mei ini.

Gabenor Kasich menjelaskan kelewatan itu berlaku selepas undang-undang tersebut dipcabar tetapi dia yakin kerajaan akan memenangi rayuan itu dan menyambung semula dengan hukuman yang dijadualkan.

Mahkamah Rayuan Amerika Syarikat di Cincinnati akan mendengar hujah-hujah pada 21 Februari.

Seorang peguam untuk agensi penjara di negeri ini berkata, mereka telah menghubungi tujuh negeri – Alabama, Arizona, Florida, Georgia, Missouri, Texas dan Virginia untuk meminta bekalan pentobarbital, tetapi telah ditolak.

Ohio adalah antara negeri yang mempunyai masalah mendapatkan bekalan undang-undang dadah yang digunakan dalam suntikan maut.

Bilangan hukuman mati di Amerika Syarikat memuncak pada tahun 1999 dengan 98 kes hukuman mati tetapi telah menurun kepada 20 telah dijalankan pada 2016. – MalaysiaGazette