Home Dunia Islam bukan punca keganasan – Merkel

Islam bukan punca keganasan – Merkel

MUNICH – Canselor Jerman, Angela Merkel berkata, Islam bukan punca kepada keganasan.

Sehubungan itu, Merkel menambah, ia adalah penting untuk memastikan negara-negara Islam bersama-sama menyertai penentangan keganasan.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada Persidangan Keselamatan Munich, yang turut dihadairi oleh Naib Presiden Amerika Syarikat, Mike Pence.

Beliau juga berkata, hubungan Eropah dengan Rusia kekal mencabar, tetapi ia adalah penting untuk bekerjasama dengan Rusia dalam usaha memerangi keganasan.

“Perjuangan bersama menentang keganasan adalah satu aspek yang mana kita mempunyai minat yang sama dan kita boleh bekerja bersama-sama,” kata Merkel.

Minggu lepas, Putera Muhammad Bin Naif, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri Arab Saudi berkata, semua agama adalah berasingan daripada kepercayaan dan tindakan kumpulan pelampau, sambil menyatakan kumpulan agama, politik dan sosial telah menggunakan agama sebagai alat di sejarah yang tidak mencerminkan kebenaran.

Canselor Jerman itu menambah beliau mahu membincangkan serangan siber dan berita palsu dengan Rusia, tetapi mempersoalkan sama ada berita palsu boleh berjaya ditangani sebelum pilihan raya Eropah tahun ini.

“Kita tahu Rusia berkomunikasi dengan terbuka yang memperlihatkan peperangan hibrid sebagai satu bentuk pertahanan,” Merkel memberitahu Persidangan Keselamatan Munich apabila ditanya mengenai isu berita palsu.

“Jika saya boleh harapkan satu perkara, ia pasti akan menjadi sangat baik untuk mendapatkan topik ini, sebagai contoh, dalam agenda rundingan NATO-Rusia rundingan.”

Merkel merayu kepada Amerika Syarikat dan lain-lain untuk menyokong dan meningkatkan organisasi pelbagai hala seperti Kesatuan Eropah, PBB dan NATO, satu pakatan yang akan mendapat komitmen Amerika Syarikat tanpa belah bahagi seperti yang didakwa oleh Naib Presiden Amerika Syarikat, Mike Pence.

“Adakah kita akan dapat terus bekerja dengan baik bersama-sama, atau kita semua akan kembali kepada peranan individu kami?,” tanya Merkel bertanya. – MalaysiaGazette