Pulau Batu Puteh yang pernah menjadi pertikaian antara Malaysia dan Singapura.

SINGAPURA – Singapura yakin kes tuntutan atas Pedra Branca oleh Malaysia tetap berpihak kepada negara itu, kata Menteri Luarnya, Vivian Balakrishnan kepada Parlimen hari ini.

Beliau berkata, pasukan undang-undang Singapura “percaya” tiga dokumen yang terpakai oleh Malaysia dalam permohonan mereka untuk membatalkan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) 2008 tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan untuk semakan penghakiman.

“Kami yakin pasukan undang-undang dan kes kami,” katanya.

Bercakap semasa perbahasan Kementerian Hal Ehwal Luar Bekalan, Dr Balakrishnan berkata, Malaysia telah memohon semakan di bawah Perkara 61 Statut ICJ dan beberapa kriteria perlu dipenuhi iaitu:

  • Ia mestilah berasaskan penemuan fakta yang tidak diketahui oleh mahkamah dan pihak yang menuntut semakan penghakiman diberikan dahulu.

  • Fakta-fakta yang baru ditemui mesti tegas dan apa-apa yang bersifat sebagai untuk meletakkan kes itu dibuka kepada semakan,

  • Dan permohonan untuk semakan perlu dibuat selewat-lewatnya dalam tempoh enam bulan dari penemuan fakta baru dan dalam masa sepuluh tahun apabila penghakiman itu diberikan.

Selepas meneliti permohonan Malaysia, pasukan undang-undang Singapura percaya dokumen itu tidak memenuhi kriteria di bawah Perkara 61.

Singapura akan hantar “bantahan dan menyangkal secara menyeluruh ” terhadap permohonan Malaysia pada 14 Jun, had masa yang ditetapkan oleh ICJ, kata Dr Balakrishnan.

Beliau menambah bahawa Singapura adalah komited untuk menangani isu itu secara baik dan mengikut undang-undang antarabangsa.

Dalam satu kenyataan akhbar yang berasingan, Kementerian Luar Negeri (MFA) berkata, di bawah Statut ICJ, jika tidak ada hakim dalam kalangan parti-parti berkenaan yang bersidang, pihak-pihak tersebut boleh memilih hakim ad hoc yang akan mengambil bahagian dalam keputusan kes itu.

MFA berkata, Singapura telah memilih Hakim Gilbert Guillaume untuk bersidang sebagai hakim ad hoc bagi maksud permohonan Malaysia untuk mengubah keputusan ICJ yang diputuskan pada 2008.

Hakim Guillaume merupakan ahli ICJ 1987-2005 dan berkhidmat sebagai Presiden pada tahun 2000-2003, kata MFA.

Beliau kini adalah ahli Mahkamah Tetap Timbang Tara. – MalaysiaGazette