Rex Tillerson

WASHINGTON – Presiden Donald Trump telah menandatangani Perintah Eksekutif baharu berhubung penggantungan enam negara Islam ke Amerika Syarikat.

Iraq yang dilarang dalam perintah sebelum ini telah ditarik bali selepas persetujuan visa tambahan.

Arahan itu termasuk penggantungan 120 hari kepada semua pelarian yang berkuatkuasa 16 Mac ini.

Perintah Eksekutif yang ditandatangani Trump sebelum ini telah dihalang oleh mahkamah persekutuan selepas berlaku bantahan besar-besaran dan keadaan huru-hara di lapangan-lapangan terbang.

Perintah baharu itu dilancarkan oleh Setiausaha Negara, Rex Tillerson; Peguam Negara, Jeff Sesyen dan John Kelly dari Jabatan Keselamatan Dalam Negeri.

“Hakikatnya Amerika Syarikat tidak kebal kepada ancaman pengganas dan musuh-musuh yang sering menggunakan kesempatan kebebasan dan sifat murah hati kita,” kata Kelly.

Dalam mewajarkan larangan pelarian, Sesyen berkata, terdapat lebih daripada 300 pelarian disiasat kerana potensi terhadap kesalahan keganasan.

Tetapi tiada maklumat lanjut diberikan.

Warga Iran, Libya, Syria, Somalia, Sudan dan Yaman – enam negara-negara yang terlibat dalam larangan 27 Januari lalu, sekali lagi akan tertakluk kepada larangan perjalanan 90.

Iraq telah dikeluarkan daripada senarai diharamkan kerana kerajaannya telah meningkatkan pemeriksaan visa dan perkongsian data, kata pegawai White House.

Arahan baharu itu menyatakan pelarian telah mendapat kelulusan diluluskan Jabatan Negara boleh memasuki Amerika Syarikat.

Ia juga mengangkat pengharaman tidak terbatas pada semua pelarian Syria.

Pemegang Kad Hijau (penduduk tetap Amerika Syarikat) dari negara-negara yang dinamakan tidak akan terjejas.

Perintah baru tidak memberi keutamaan kepada agama minoriti, tidak seperti arahan sebelumnya.

Para pengkritik pentadbiran Trump telah berhujah bahawa ini adalah satu dasar yang menyalahi undang-undang yang menunjukkan keutamaan kepada pelarian Kristian. – MalaysiaGazette