Alor Setar

ALOR SETAR – Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) telah menyediakan ruang niaga sementara kepada 14 peniaga di sepanjang Jalan Tunku Ibrahim di sini, yang tidak lagi dibenarkan berniaga di situ bermula 15 Mac ini.

Datuk Bandar MBAS Datuk Zohdi Saad berkata dakwaan Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) Kedah baru baru ini, kononnya MBAS tidak menyediakan ruang niaga yang baharu itu adalah tidak tepat.

“Sejak awal lagi MBAS telah menyediakan ruang niaga sementara di belakang Hotel Regency yang terletak tidak sampai 100 meter dari tempat berniaga asal.

“Kenapa Ikhlas perlu bangkitkan perkara ini sedangkan peniaga telah bersetuju dengan hal ini ketika sesi penjelasan diberikan,” katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini, hari ini.

Baru-baru ini, kesemua peniaga itu tidak lagi dibenarkan berniaga di tempat asal bagi memberi laluan kepada MBAS untuk membina laluan pejalan kaki dan berbasikal di bawah Projek Landskap Negara.

Zohdi berkata pihaknya kini dalam perancangan untuk membuat promosi mengenai ruang niaga baharu itu termasuk membina pintu gerbang bagi menarik perhatian pelancong dan pelanggan.

Beliau juga menafikan tohmahan kononnya anggota pihak berkuasa tempatan (PBT) itu menyalahgunakan kuasa ketika menjalankan tugas.

“Saya tegaskan, semua kakitangan majlis ini sentiasa melakukan tugasan seperti ditetapkan di dalam pekeliling di bawah peraturan kerajaan tempatan,” katanya.