WASHINGTON – China hampir menyiapkan pembinaan infrastruktur tentera di pulau buatan di Laut China Selatan dan kini boleh digunakan untuk menempatkan pesawat tempur dan kelengkapan ketenteraan lain pada bila-bila masa, kata kumpulan pemikir Amerika Syarikat.

Maritim Asia Transparency Initiative (AMTI), sebahagian daripada Pusat Washington untuk Kajian Strategik dan Antarabangsa berkata, kerja-kerja di Fiery Cross, Subi dan Mischief Reefs di Kepulauan Spratly termasuk pembinaan kemudahan tentera laut, udara, radar dan pertahanan.

Pengarah AMTI, Greg Poling berkata, imej-imej satelit yang diambil pada bulan ini menunjukkan terdapat radar antena baharu di Fiery Cross dan Subi.

“Ia seperti penempatan pada masa depan,” katanya.

China telah menafikan tuduhan Amerika Syarikat bahawa Laut China Selatan akan dijadikan pangkalan ketenteraan, walaupun pada minggu lalu Perdana Menteri Li Keqiang berkata, peralatan pertahanan telah diletakkan di pulau-pulau di perairan yang dipertikaikan untuk mengekalkan “kebebasan pelayaran”.

AMTI berkata, tiga pangkalan udara China di Spratly dan satu lagi di Woody Island dalam rantaian Paracel menghala ke utara akan membenarkan pesawat tentera untuk mengendalikan hampir keseluruhan Laut China Selatan, laluan perdagangan global utama.

Kumpulan pemikir itu berkata, pengawasan canggih dan kemudahan radar amaran awal di Fiery Cross, Subi dan Cuarteron Reefs, serta Island Woody dan kemudahan yang lebih kecil di bahagian lain memberikannya liputan radar sama.

Ia berkata, China telah memasang HQ-9 peluru berpandu di Woody Island lebih daripada setahun yang lalu dan telah mengerahkan kapal anti peluru berpandu anti-kapal di sana sekurang-kurangnya sekali.

China juga telah membina tempat perlindungan dengan bumbung untuk pelancar mudah alih peluru berpandu di Fiery Cross, Subi dan berbagai kerosakan dan hangar yang cukup di Fiery Cross untuk 24 pesawat tempur dan tiga pesawat yang lebih besar, termasuk pengebom. – MalaysiaGazette