Ng Suee Lim

SHAH ALAM – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN-DAP) Sekinchan, Ng Suee Lim disekolahkan oleh ADUN-Barisan Nasional (BN), Halimaton Saadiah Bohan dalam isu sampah di negeri itu.

Dalam perbahasan ucapan terima kasih atas titah Sultan Selangor itu, Suee Lim memuji langkah dan usaha diambil kerajaan negeri dalam menyelesaikan masalah sampah sehingga dakwanya, pihak BN dan UMNO tidak ada isu untuk dibangkitkan lagi.

Kata-katanya itu disanggah oleh Halimah yang bangun bertanyakan sama ada ADUN Sekinchan pernah masuk meninjau keadaan sampah dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Damansara.

Menurut Halimah, isu sampah di kawasannya gagal ditangani sehingga kini dan bahan buangan itu berada dalam keadaan melambak sehingga rumah sampah kelihatan seperti kandang lembu.

“Saya tak taulah pula ADUN Sekinchan nak ambil alih tugas Exco, tetapi saya rasa amat terkilan dan saya rasa amat malu cara pengurusan sampah pepejal yang dilakukan di Kota Damansara. Lori yang ambil dan bawa sampah adalah lori yang kecil.

“Pemandu dan pembantunya turun ambil sampah dengan (guna) tangan tolak masuk ke lori. Inikah yang Sekinchan kata (kerajaan negeri) guna sistem yang efisyen, (guna) sistem yang smart tangani masalah sampah?

“Saya tengok pun loyalah.. dan Sekinchan kata (Selangor) tak ada isu masalah sampah. Di Kota Damansara, isu sampah melambak-lambak, rumah sampahnya seperti kandang lembu. Pergi tengoklah,” ujar beliau.

Terdahulu dalam perbahasan itu, Suee Lim berkata, UMNO dan BN Selangor cemburu dengan kerajaan negeri Pakatan Harapan (PH) yang kononnya berjaya dan semakin hari semakin meningkat prestasinya sebab mampu tangani masalah sampah.

Halimah turut menyindir ADUN Sekinchan itu yang berbahas seperti hendak mengambil alih tanggungjawab Exco dan tugas ADUN lain.

Suee Lim kemudian cuba berdolak dalih dengan mendakwa kata-katanya itu berkenaan sampah di luar bandar, sedangkan yang dibangkitkan Halimah ialah di kawasan bandar.

Alasan itu ditempelak oleh beberapa ADUN BN yang menyifatkan Sekinchan cuba melakuka ‘pusingan u’ maksud ucapannya mengenai puji-pujian melangit kepada kerajaan negeri. – MalaysiaGazette