Tujuh orang termasuk tiga kanak-kanak hilang dipercayai tertimbus dalam tanah runtuh di Kampung Sungai Labau, Sook dekat sini tengah hari semalam.

KOTA KINABALU – Operasi mencari dan menyelamat (SAR) tujuh mangsa termasuk tiga kanak-kanak dipercayai dihanyutkan banjir lumpur dalam kejadian tanah runtuh di Ladang Sen Fu, Tongod, Sandakan, Sabtu lepas, diteruskan hari ini.

Pusat Gerakan Operasi, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah berkata, operasi hari ketiga itu membabitkan 17 anggota Pasukan Khas Taktikal Operasi Penyelamat Malaysia (Storm), lapan anggota Pasukan Multi-Skill Team (MUST), 10 anggota Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) Zon Sandakan serta 10 anggota Balai Bomba Penyelamat (BBP) Keningau.

“PPDA Zon Sandakan memulakan operasi SAR di sungai Pinangah Kinabatangan bersama polis, sementara, anggota BBP Keningau, pasukan Storm dan MUST melakukan operasi bermula dari lokasi asal rumah yang hanyut iaitu di Sungai Labou ke sepanjang satu kilometer aliran sungai.

“Operasi pencarian mangsa masih lagi tertumpu di bawah timbunan kayu balak dan lumpur,” menurut pusat gerakan operasi itu dalam kenyataan di sini Isnin.

Menurutnya, pada 1 April, BBP Kinabatangan menerima panggilan dari Klinik Pinangah, Tongod pada jam 8.50 pagi menyatakan ada seorang mangsa dihantar ke klinik oleh orang awam dan selepas itu mangsa memaklumkan kediamannya di ladang itu dihanyutkan banjir lumpur.

Pusat gerakan operasi itu berkata kejadian itu hanya disedari oleh pekerja ladang terbabit selepas mendapati sebuah rumah di kawasan ladang berkenaan hilang sebelum memaklumkan perkara itu kepada BBP Keningau pada jam 10.30 pagi hari yang sama.

Pada kejadian 1 April itu, dua daripada 11 penghuni di rumah itu berjaya menyelamatkan diri, dua ditemui selamat di kawasan Pinangah dan berhampiran Kampung Masaung, manakala tujuh lagi masih belum ditemui.

— BERNAMA