HONG KONG– Bilangan hukuman mati yang direkodkan di seluruh dunia pada 2016 menurun sebanyak 37% berbanding tahun sebelumnya, kata kumpulan hak asasi manusia Amnesty International.

Sekurang-kurangnya 1,032 orang telah dihukuman mati tahun lalu berbanding 1,634 pada 2015.

Penurunan ini sebahagian besarnya didorong oleh penurunan hukuman yang direkodkan di Iran dan Pakistan.

China dipercayai telah merekodkan hukuman mati tertinggi daripada semua negara yang digabungkan.

Jumlah itu tetapi tidak termasuk angka yang diberikan memandangkan kekurangan data yang boleh dipercayai, kata kumpulan itu.

Amerika Syarikat telah terkeluar daripada kedudukan lima negara teratas buat kali pertama sejak 2006, menurut Amnesty.

Walaupun hukuman mati berkurangan, Iran dan Pakistan kekal dalam kedudukan lima negara teratas dalam senarai Amnesty, bersama-sama dengan China, Arab Saudi dan Iraq.

Kadar hukuman mati di Pakistan jatuh daripada 326 pada 2015 kepada sekurang-kurangnya 87 pada tahun lalu.

Di Iran, sekurang-kurangnya 567 orang mati akibat menjalani hukuman mati tahun lalu berbanding dengan 977 pada tahun 2015.

Amnesty melaporkan peningkatan dalam hukuman mati pada 2015 tetapi sebab-sebab yang tidak jelas. Majoriti mereka yang terbunuh, kata kumpulan itu, telah disabitkan atas tuduhan dadah.

Amerika Syarikat mencatatkan bilangan terendah hukuman mati sejak tahun 1991. Tetapi, Amnesty berkata, terdapat jumlah hukuman mati yang mengejutkan di negeri Arkansas tahun ini.

Walaupun penurunan ketara dalam hukuman mati direkodkan di seluruh dunia pada 2016, jumlah terkumpul adalah kekal lebih tinggi daripada purata yang dicatatkan bagi dekad sebelumnya. – MalaysiaGazette