Senjata yang dirampas dalam serbuan ke atas pengganas yang cuba menyerang Masjid Nabawi Julai tahun lalu. foto SaudiGazette

RIYADH – Kementerian Dalam Negeri menahan 46 anggota kumpulan pengganas yang bertanggungjawab untuk serangan berani mati ke atas Masjid Nabawi di Madinah dan beberapa tindakan pengganas yang lain.

Pengganas ditahan termasuk 32 rakyat Saudi, dan 14 warga asing termasuk dari Pakistan, Yaman, Afghanistan, Mesir, Sudan dan Jordan, berkata Mejer Jeneral, Mansour Al-Turki, jurucakap keselamatan di kementerian itu.

Menurutnya, kesemua mereka dipercayai mahu melakukan serangan di masjid itu pada 1 Julai tahun lalu.

Pada bulan Februari tahun ini, kementerian itu mengumumkan mereka yang terlibat untuk serangan itu sedang bersembunyi di dua tempat persembunyian pengganas di Jeddah.

Hossam Saleh Al-Johani, salah seorang pengganas ditangkap di sebuah pangsapuri di daerah Al-Nasim.

Serbuan kedua di sebuah rumah rehat di-Harazat Al Daerah pada 21 Januari lalu.

Dua pengebom berani mati Arab Saudi – Khalid Ghazi Hussain Al-Sarwani dan Nadi Marzooq Khalaf Al-Mudhyani Enizi – meletupkan diri selepas pasukan keselamatan mengepung rumah rehat, mereka tinggal dan merancang aktiviti keganasan.

Anggota pengebom berani mati ini dibekalkan tali pinggang bahan letupan yang digunakan oleh pengebom berani mati.

Naer Musallem Hammad Al-Nujaidi yang meletupkan dirinya apabila beliau dihalang oleh pasukan keselamatan daripada memasuki Masjid Nabawi.

Dalam kejadian itu empat anggota keselamatan telah mati syahid dan lima yang lain cedera dalam letupan yang berlaku pada bulan Ramadan tahun lalu.

Al-Turki berkata, mereka juga juga dikaitkan dengan letupan keganasan di tempat letak kereta di Hospital Soliman Fakeeh di Jeddah pada 3 Julai tahun lepas.

Abdullah Qalzar Khan, seorang rakyat Pakistan, meletupkan dirinya apabila pengawal keselamatan mendekatinya.

Ahli-ahli lain di daerah Al-Harazat juga didapati terlibat dalam pembunuhan salah seorang pengganas selepas dia disyaki diri kepada pihak berkuasa keselamatan.

Mereka didakwa menyembelih Mutie Salem Al-Saiari, pembunuhan yang tidak bertamadun.
Al-Saiari, yang merupakan seorang pengganas dikehendaki, adalah seorang pakar dalam membuat jaket bunuh diri. – MalaysiaGazette