Iskandar bersalam dengan penduduk PPR Lembah Subang 1 dalam dialog dengan menteri besar, semalam.

KUALA LUMPUR – Datuk Iskandar Abd. Samad hari ini mengulangi kesemua exco-exco kerajaan negeri Selangor daripada Pas menjalankan tugas seperti biasa walaupun muktamar parti itu meluluskan tahaluf siyasi dengan PKR baru-baru ini.

Exco Kanan kerajaan negeri itu yang juga Naib Presiden Pas berkata, mereka masih menjalankan tugas seperti biasa dan bekerjasama dengan parti lain yang membentuk kerajaan negeri  atas mandat rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu.

“Oleh yang demikian, exco-exco Pas akan menjalankan tugas mereka seperti biasa dan memastikan semua program-program kerajaan negeri seperti Inisiatif Peduli Rakyat (IPR) akan dapat dilaksanakan dengan jayanya.

“Exco-exco juga akan terus memainkan peranan yang aktif dan berkesan di dalam kerajaan selari dengan komitmen yang telah diberikan untuk mendukung prinsip serta dasar kerajaan negeri sejak Mac 2008,” kata Iskandar dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Iskandar, Pas akan terus memberi sokongan kepada kerjasama dan persefahaman serta kepimpinan yang sedia ada untuk memastikan rakyat negeri Selangor dapat menikmati kestabilan dan pembelaan yang berterusan.

Terdahulu, timbul khabar angin kedudukan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor goyah ekoran keputusan Pas bersetuju memutuskan hubungan dengan PKR termasuk di Selangor.

Tambahan pula, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut membayangkan akan berlaku peralihan kuasa kerajaan negeri di bawah Mohamed Azmin.

Sebelum itu, Pas juga sudah memutuskan kerjasama mereka dengan DAP namun tetap bersama dalam kerajaan negeri.

Apa pun, keputusan muktamad Pas hanya akan ditentukan oleh Majlis Syura Ulama walaupun muktamar parti itu telah memutuskan menamatkan tahaluf siyasi dengan PKR baru-baru ini.

Sementara itu, ada juga ura-ura empat ADUN dari PKR akan melompat parti bagi membentuk kerajaan baharu bersama pembangkang di Selangor.- MalaysiaGazette.