Penduduk Korea Selatan melihat laporan berita tentang pelancaran peluru berpandu Korea Utara di stesen kereta api di Seoul. semalam. foto Agensi

SEOUL – Korea Utara berkata, negara itu telah berjaya menjalankan pelbagai ujian peluru berpandu jarak sederhana hingga jauh semalam yang diselia oleh pemimpinnya, Kim Jong-un bagi mengesahkan keupayaan untuk mengendalikan kepala peledak nuklear berat berskala besar.

Kim menuduh Amerika Syarikat sebagai sebuah negara pembuli yang tidak mempunyai senjata nuklear, memberi amaran bahawa Washington tidak salah menilai realiti bahawa Korea Utara memiliki pelbagai bentuk senjata untuk serangan, lapor agensi berita KCNA.

Peluru berpandu yang dibedil oleh Korea Utara semalam mendarat berhampiran laut Rusia, yang disifatkan oleh Amerika Syarikat sebegai mesej kepada Korea Selatan, selepas sehari presiden baharunya membuat kenyataan akan berdialog dengan Pyongyang.

Senjata itu dilancarkan pada sudut paling tinggi, 787 kilometer dengan mencecah altitud 2,111.5 kilometer, lantaran itu ia tidak memberi ancaman keselamatan kepada negara-negara jiran,” kata KCNA.

Pakar-pakar berkata, ketinggian yang dicapai oleh peluru berpandu yang diuji itu bermakna ia dilancarkan pada trajektori yang tinggi, akan menghadkan jarak penerbangan. Tetapi jika ia
dibedil pada trajektori standard, ia akan mempunyai pelbagai had, sekurang-kurangnya 4,000 kilometer (2,500 batu).

“Ujian senjata itu bertujuan untuk mengesahkan keupayaan spesifikasi taktikal dan teknologi roket balistik yang baharu dibangunkan bagi membawa kepala peledak nuklear berat berkepala lebih besar,” menurut KCNA.

Jika Amerika Syarikat cuba untuk melakukan memprovokasi terhadap Korea Utara, ia tidak akan melarikan diri dari bencana terbesar dalam sejarah, kata Kim yang memberi amaran tegas.

Beliau mengingatkan Amerika Syarikat agar tidak salah menilai realiti bahawa negara itu dan kawasan Pacifik berada dalam pemantau Korea Utara dalam serangan dan ia mempunyai semua keperluan yang kukuh untuk serangan balas, “kata KCNA.

Tentera Amerika Syarikat pula berkata, jenis peluru berpandu yang dibedil semalam tidak konsisten dengan peluru berpandu balistik antara benua.

Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu dijadualkan mengadakan pertemuan Selasa ini untuk membincangkan pelancaran peluru berpandu terbaharu, kata para diplomat.

Pertemuan itu diminta diadakan oleh Amerika Syarikat, Korea Selatan dan Jepun.

Laporan penerbangan peluru berpandu itu sebahagian besarnya konsisten dengan penilaian yang dibuat oleh Korea Selatan dan Jepun semalam bahawa ia terbang 700 kilometer (435 batu) dan mencapai ketinggian lebih daripada 2,000 km (1,243 batu).

Kedudukan itu adalah lebih jauh dan lebih tinggi daripada ujian peluru berpandu jarak sederhana yang dilakukan pada bulan Februari dari rantau yang sama iaitu di barat laut Pyongyang.

“Kejayaan ujian peluru berpandu terkini Korea Utara merupakan tahap prestasi yang tidak pernah dilihat dari peluru berpandu Korea Utara sebelum ini,” menurut 38 North, Pusat Pemantauan di Washington, dalam satu analisis yang dikeluarkan pada Ahad.

“Ia bukan sahaja menunjukkan perantaraan jarak peluru berpandu balistik yang mungkin membolehkan mereka menyerang pangkalan Amerika Syarikat di Guam, tetapi yang lebih penting, kemaraan membangunkan peluru berpandu balistik antara benua (ICBM),” katanya. – MalaysiaGazette