Noor Rashid Ibrahim.

KUALA LUMPUR – Seramai 21 anggota polis telah ditangkap di seluruh negara di bawah operasi “Ops Kabaddi” bagi mengesan mereka yang disyaki melindungi penjenayah, termasuk sindiket pengedaran dadah.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata, kesemua suspek telah ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Pencegahan Khas) 2012 (Sosma).

Ops Kabaddi dilancarkan awal bulan ini untuk menghapuskan kuasa kakitangan yang terlibat dalam melindungi pelaku jenayah.

“Siasatan polis sedang dijalankan dan kami akan memperbaiki kelemahan di peringkat pengurusan,” katanya selepas perarakan berlalu keluar 604 pemeriksa pelatih kadet siri 2016/2017 di Pusat Latihan Polis Malaysia di Kuala Lumpur.

Ia telah melaporkan bahawa beberapa anggota polis, termasuk pegawai-pegawai kanan dari Jabatan Narkotik Bukit Aman telah ditangkap kerana disyaki melindungi sindiket pengedaran dadah dan bukannya menahan mereka.

Ditanya mengenai penahanan tujuh pegawai polis di Melaka oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Noor Rashid berkata, mereka masih ditahan untuk siasatan.

Beliau berkata, polis sedang mempertimbangkan pemindahan kerap kakitangan untuk menghalang mereka daripada terlibat dalam aktiviti tidak beretika.

“Integriti dan kepercayaan ditekankan untuk pelantikan ke jawatan sensitif kerana anggota polis ini mesti mempunyai daya tahan untuk menahan diri,” katanya. – MalaysiaGazette