Suspek kes pembunuhan Kim Jong-Nam, Doan Thi Huong (kiri) kelihatan dikawal ketat oleh anggota-anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) ketika tiba di Kompleks Mahkamah Sepang, Sepang. foto SAFWAN MANSOR, 30 MEI 2017

SEPANG – Mahkamah Majistret di sini hari ini memindahkan perbicaraan kes pembunuhan Kim Jong-nam ke Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Harith Shah Mohamed Yassin.

Permohonan perpindahan itu di bawah Seksyen 177A Kanun Acara Jenayah dibuat oleh Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Iskandar Ahmad.

Bagaimanapun, sebutan tarikh kes itu di Mahkamah Tinggi Shah Alam tidak disebutkan.

Pada 1 Mac lalu, dua wanita itu dihadapkan ke Mahkamah Majistret Sepang atas dakwaan membunuh abang pemimpin Korea Utara.

Suspek kes pembunuhan Kim Jong-Nam, Siti Aishah (berbaju merah) kelihatan dikawal ketat oleh anggota-anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) ketika keluar dari Kompleks Mahkamah Sepang, Sepang. foto SAFWAN MANSOR, 30 MEI 2017

Mereka ialah Doan Thi Huong, 29 dan Siti Aisyah, masing-masing seorang warga Vietnam, dan Indonesia.

Kedua-duanya didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun yang sama. Jika sabit kesalahan boleh membawa hukuman gantung sampai mati.

Jong-nam, merupakan abang pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un, dibunuh ketika berada di klia2 untuk penerbangan ke Macau apabila dua suspek wanita itu didakwa menyerkup mukanya.

Mangsa yang memasuki negara ini dengan menggunakan pasport tertera nama Kim Chol, meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Putrajaya.

Polis kemudian mengesahkan terdapat agen saraf VX digunakan untuk membunuh mangsa. – MalaysiaGazette