Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor, Tan Sri Noh Omar pada sidang media selepas melancarkan Nadi Sihat - Jelajah Semarak Bangkit Bersama Sukan Sea ke 29 di Banggunan UMNO Ampang. foto SAFWAN MANSOR, 27 APRIL 2017
PUTRAJAYA- Sebagai seorang pemimpin masyarakat perlu peka terhadap waktu dan tempat yang sesuai untuk melakukan kerja-kerja kempen politik, kata Noh Omar.
“Kita boleh berkempen tetapi ada kalanya kita mesti menghormati rumah ibadat. Saya sendiri apabila pergi ke kawasan bukan Islam telah untuk mengawal tindakan saya kerana menghormati.
“Kita perlu tahu bila untuk menggunakan kapasiti kami sebagai ahli Parlimen dan apabila melangkau diri kita daripada menghadiri program sensitif,” katanya.
Bercakap dalam sidang media selepas majlis penyerahan Kurma dan Bubur Lambuk kepada kakitangan KPKT, Noh yang juga Ahli Parlimen Tanjung Karang telah menyokong saranan yang dibuat oleh Sultan Selangor terhadap wakil rakyat PKR, R. Sivarasa.
Beliau berkata, isu itu bukan sesuatu yang baru dan ahli-ahli politik sepatutnya lebih peka tentang perkara itu kerana insiden sama terdahulu yang membabitkan seorang pemimpin wanita DAP.
“Saya merasakan bahawa saranan yang dibuat oleh Sultan Selangor adalah sangat sesuai terutama sejak Ramadan di mana kita digalakkan untuk menghormati satu sama lain,” katanya.
Semalam, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dikatakan murka dengan tindakan Ahli Parlimen Subang, R. Sivarasa yang dikatakan memasuki dan memberi ceramah di sebuah masjid di negeri itu baru-baru ini. – MalaysiaGazette