Mohd Amar Nik Abdullah
Mohd Amar Abdullah

 

KOTA BHARU – Pas menyifatkan tindakan kerajaan yang dipimpin Datuk Seri Najib Tun Razak untuk meminta bantuan daripada China bagi membiayai projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) tidak akan menggadaikan kedaulatan negara.

Malah Naib Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, tindakan Kerajaan Pusat itu tidak salah tetapi perlu berhati-hati dan mengawal hutang supaya tidak tidak mengikat negara pada masa akan datang.

Beliau berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri sebelum ini juga berhutang daripada negara lain seperti Jepun dan Amerika Syarikat tetapi tidak timbul sebarang masalah.

“Bagi saya kita boleh pinjam dengan negara luar cuma yang penting jangan menyebabkan kedaulatan negara tergadai.

“Sekadar berhutang ini, tidak menjadi masalah, Nabi juga pernah berhutang dengan orang Yahudi ketika sejarahnya dulu.

“Cuma apa yang kita bimbang sekiranya hutang boleh menyebabkan kita tunduk pada sesebuah negara. Itu yang kita tidak mahu,” katanya di sini hari ini.

Sebelum ini, Pakatan Harapan yang diketuai DAP menuduh Kerajaan pimpinan Najib telah menjual ‘kedaulatan negara’ kerana membawa banyak pelabur China ke negara ini.

Sehingga kini, sebanyak RM44 bilion pelaburan dari China telah dibawa masuk ke negara ini termasuk pembinaan ECRL sepanjang 620 kilometer. – MalaysiaGazette