WASHINGTON – Kerajaan Amerika Syarikat mungkin meningkatkan larangan alat peranti elektronik yang lebih besar seperti komputer riba dalam kabin kapal terbang bagi penerbangan di Eropah, Timur Tengah dan Afrika.

Ketua Keselamatan Dalam Negeri berkata, langkah itu untuk menambah baik prosedur keselamatan.

Sekatan AS yang dikenakan Mac lalu meliputi kira-kira 350 penerbangan seminggu di 10 lapangan terbang, terutamanya di Timur Tengah.

Melanjutkan larangan untuk semua lapangan terbang Eropah itu akan memberi kesan kepada hampir 400 penerbangan sehari, membabitkan 30 juta pelancong.

“Kami sedang mencari sekarang di tambahan 71 lapangan terbang,” Setiausaha Keselamatan Dalam Negeri, John Kelly memberitahu Dewan Rakyat.

Sekatan ke atas komputer riba diumumkan pada bulan Mac, termasuk pada penerbangan yang berasal dari lapangan terbang di Emiriah Arab Bersatu, Arab Saudi, Qatar dan Turki di tengah-tengah kebimbangan bom disembunyikan dalam peranti elektronik atas pesawat.

Kelly berkata, banyak negara sedang berusaha untuk terlibat dalam larangan itu dengan meningkatkan saringan untuk “mengesan alat yang sangat canggih ini.”

Jurucakap Keselamatan Dalam Negeri David Lapan enggan mendedahkan 71 lapangan terbang yang sedang dipertimbangkan.

Sebarang langkah untuk menyekat membawa elektronik yang lebih besar untuk mengelakkan kargo pesawat mempunyai implikasi keselamatan yang berpunca daripada bateri. – MalaysiaGazette