Najib Razak

PUTRAJAYA – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia perlu mengenal pasti bidang pengkhususan untuk terus berdaya saing di peringkat global, khususnya menjelang tahun 2050.

Beliau berkata, cabaran yang dihadapi Malaysia dalam usaha mentransformasikan ekonomi negara adalah dalam mendorong pertumbuhan ekonomi yang berlandaskan produktiviti, menggerakkan industri kepada aktiviti nilai tambah tinggi dan meraih peluang berikutan revolusi teknologi industri 4.0.

“Transformasi Nasional 2050 (TN 50) merupakan aspirasi jangka panjang negara dan saya ingin Malaysia berada di tahap 20 negara terbaik dunia menjelang 2050.

“Sehubungan itu, kita perlu menetapkan pencapaian atau sasaran jangka pendek dan sederhana untuk mencapai sasaran itu,

“Kita perlu ada asas untuk masa depan yang selari dengan rancangan pembangunan negara. Saya mengharapkan sasaran keluaran dalam negara kasar (KDNK) mampu mencecah RM2 trilion menjelang tahun 2025,” katanya.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, demikian pada sesi perbincangan meja bulat isu-isu semasa bersama usahawan kecil dan sederhana /usahawan tekno dan persatuan di Bangunan Perdana Putra di sini, Selasa.

Hadir sama ialah Ketua Pegawai Eksekutif SME Corp Malaysia Datuk Dr Habsah Hashim, Presiden Kebangsaan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Malaysia, Michael Kang Hua Keong.

Sesi dialog meja bulat ekonomi tersebut membincangkan isu semasa berkaitan ekonomi dan mendapatkan maklum balas mengenai TN50.

Najib berkata, PKS Malaysia sememangnya memainkan peranan besar sebagai ejen ekonomi dalam menyokong pertumbuhan ekonomi negara.

“Ini terbukti apabila sumbangan PKS kepada KDNK negara pada 2015 meningkat kepada 36.3 peratus berbanding 35.9 peratus pada tahun sebelumnya atau bersamaan dengan RM385.6 bilion nilai tambah,” katanya.

Najib berkata, Malaysia perlu terus mempertingkatkan daya saing negara, terutama melalui usaha peningkatan produktiviti.

Sehubungan itu, beliau berkata, Pelan Induk Produktiviti Malaysia yang dilancarkan pada 8 Mei lalu adalah bagi memacu peningkatan produktiviti negara di semua peringkat — nasional, sektor dan perusahaan.

Pada 2015, beliau berkata, produktiviti pekerja bagi sektor PKS adalah pada RM47,000 seorang dan menyasarkan produktiviti akan mencapai RM76,400 bagi seorang pekerja menjelang 2020.

Menurutnya, kerajaan mengambil beberapa dasar yang berani seperti memperkenalkan cukai barang dan perkhidmatan (GST), melaksanakan rasionalisasi subsidi dan mengurangkan defisit fiskal dan ia ternyata berkesan dan menjadikan ekonomi negara lebih berdaya tahan.

“Komitmen kerajaan mengukuhkan ekonomi negara dan kewangan kerajaan diiktiraf agensi penarafan kredit antarabangsa. Kini, rakyat juga dilihat telah mula memahami keputusan yang diambil kerajaan tersebut dan semakin menyokong perubahan yang dilaksanakan,” katanya.

Najib berkata, sesi meja bulat sedemikian mampu memberi penyelesaian isu-isu ekonomi semasa, termasuk isu jangka masa sederhana dan panjang seperti rancangan Malaysia serta TN50.

— BERNAMA