Qatar
UAE, Arab Saudi, Bahrain dan Mesir melaksanakan boikot terhadap Qatar pada 2017 dengan memutuskan hubungan diplomatik dan pengangkutan ke atas negara kecil yang kaya itu apabila mendakwa ia menyokong keganasan.

WASHINGTON – Duta Emiriah Arab Bersatu (UAE) ke Amerika Syarikat berkata, tidak ada aspek ketenteraan diambil oleh kuasa-kuasa Arab untuk menentang Qatar yang didakwa menyokong keganasan.

Sebaliknya, tindakan yang ambil melibatkan tekanan ekonomi.

Arab Saudi, UAE, Bahrain dan Mesir memutuskan hubungan dengan Qatar walaupun ia menafikan tuduhan menyokong pengganas dan Syiah di Iran.

“Sama sekali tidak ada komponen ketenteraan kepada apa-apa yang kita lakukan,” kata Yousef Al Otaiba kepada wartawan di Washington.

Beliau telah kali menghubunginya Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat, Jim Mattis untuk memastikan pangkalan tentera Amerika Syarikat di Qatar, Al Udeid, tidak terjejas oleh krisis ini.

Otaiba berkata, langkah-langkah terhadap Qatar tidak melibatkan usaha untuk memindahkan pangkalan tetapi jika ada pihak yang bertanya, pihaknya sedia berbincang.

Beliau berkata, satu perjanjian pertahanan yang ditandatangani oleh Amerika Syarikat dan UAE bulan lepas membolehkan Washington menghantar lebih banyak tentera dan peralatan di sana.

Memindahkan operasi udara Amerika Syarikat melibatkan usaha besar-besaran, yang menyelaras kempen udara di Iraq, Syria dan Afghanistan dari Qatar.

Negara-negara yang telah mengenal pasti berpuluh-puluh individu dan entiti yang didakwa ke Qatar sebagai pengganas.

Apabila ditanya apakah langkah-langkah susulan diambil terhadap Qatar, Otaiba berkata:
“Kami telah mengenal pasti 59 orang dan 12 entiti. Ia mungkin anda boleh melihat jawatan dalam akaun bank mereka dan mungkin bank-bank itu sendiri.

Otaiba berkata, UAE, Arab Saudi, Bahrain dan Mesir telah menyusun senarai permintaan untuk Qatar yang akan “diserahkan kepada Amerika Syarikat tidak lama lagi.

Beliau berkata, mereka secara umumnya akan menangani tiga bidang sokongan untuk keganasan, campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara-negara ini dan serangan melalui platform media milik Qatar. – MalaysiaGazette