Sempadan Qatar dan Rab Saudi

ABU DHABI – Emiriah Arab Bersatu (UAE) memberi amaran kepada Qatar bahawa negara menghadapi “perceraian” dengan negara-negara Teluknya kecuali ia memenuhi tuntutan mereka dengan serius.

Senarai tuntutan termasuk penutupan televisyen Al-Jazeera, sumber konflik yang lama di antara Doha dan negara-negara jiran – yang menuduhnya mencetuskan persengketaan serantau.

Penyiar berpangkalan di Qatar pula mengecam tindakan itu sebagai serangan terhadap kebebasan media.

Anwar Gargash, Menteri Negeri UAE untuk Hal Ehwal Luar Negeri telah mengeluarkan amaran lebih daripada dua minggu lalu tentang krisis diplomatik terburuk negara serantau yang kaya dengan minyak itu.

“Adalah lebih bijak jika (Qatar) menangani dengan serius tuntutan dan kebimbangan negara jiran atau perpisahan akan berlaku,” katanya menerusi Twitter.

Tuntutan mengesahkan bahawa “krisis itu mendalam, tegas Gargash.

Konflik itu telah mendorong Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Rex Tillerson menyeru perpaduan Teluk.

Jurucakap Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Eri Kaneko berkata, badan dunia itu akan terus “mengikuti keadaan dengan keprihatinan yang mendalam”.

“Kami berharap negara-negara yang terlibat menyelesaikan keadaan melalui dialog dan kami sedia memberi bantuan,” katanya.

Qatar adalah pengeksport utama gas asli cecair (LNG) dan menjadi tuan rumah pangkalan udara Amerika terbesar di Timur Tengah.

Gargash menuduh Qatar membocorkan dokumen yang mengandungi tuntutan oleh Arab Saudi, UAE, Bahrain dan Mesir, yang telah memutuskan hubungan diplomatik dan menuduh Qatar menaja keganasan.

Qatar dengan tegas menafikan dakwaan tersebut.

Tuntutan itu belum diumumkan secara rasmi tetapi saluran berita Al-Jazeera yang berpangkalan di Doha mengatakan semalam nasib mereka diserahkan kepada Qatar oleh Kuwait.

Menurut dokumen yang disiarkan di media sosial, empat negara menuntut agar Qatar menutup Al-Jazeera, memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran dan menutup pangkalan tentera Turki.

Al-Jazeera, salah satu organisasi berita terbesar di dunia, kesal dengan cadangan yang membabitkannya.

“Kami percaya sebarang cadangan untuk menutup Al-Jazeera hanyalah satu usaha untuk menyekat kebebasan bersuara di rantau ini dan menekan hak orang untuk mendapatkan maklumat,” katanya.

Pengarah Urusan Al-Jazeera Inggeris, Giles Trendle berkata, cadangan itu seperti “Jerman menuntut Britain menutup BBC,” dalam video yang disiarkan di media sosial.

Qatar adalah ahli Majlis Kerjasama Teluk dengan Bahrain, Kuwait, Oman, Arab Saudi dan UAE. – MalaysiaGazette