Home Dunia Mayat wartawan hilang ditemui dibakar

Mayat wartawan hilang ditemui dibakar

MEXICO – Polis di Mexico menemui mayat yang dibakar dipercayai seorang wartawan, Salvador Adame yang diculik pada bulan Mei.

Adame adalah wartawan keenam terbunuh di negara ini, kata seorang pendakwa negeri.

Dengan perkembangan terbaharu itu, Adame, ketua stesen TV tempatan di negeri Michoacan, menjadi nama terbaharu dalam senarai lebih daripada 100 wartawan yang terbunuh di Mexico sejak tahun 2000.

Lebih daripada 90 peratus daripada pembunuhan ini tidak dihukum.

Adame, 44, didakwa telah dikelilingi oleh lelaki bersenjata dan diculik di bandar barat Nueva Italia pada 18 Mei.

Polis dan tentera menemui mayatnya selepas empat minggu yang dibuang di kawasan yang dikenali sebagai “Devil’s Gully” di sepanjang jalan pada kedudukan setempat, kata pendakwa negeri Jose Martin Godoy.

“Sampel DNA telah mengesahkan mayat itu adalah Salvador Adame,” kata Godoy pada sidang akhbar.

Adame adalah pemilik stesen televisyen tempatan Canal 6 di Michoacan, sebuah rantau yang terkenal dengan keganasan di Mexico.

Penculikannya berlaku dua hari selepas Presiden Mexico Enrique Pena Nieto bersumpah untuk menguatkan perlindungan terhadap wartawan dan akan mendakwa mereka yang menyerang pengamal media.

Pengumuman itu adalah sebagai tindak balas terhadap pembunuhan wartawan jenayah yang memenangi anugerah Javier Valdez di negara barat laut Sinaloa pada 15 Mei. – MalaysiaGazette