SINGAPURA – Kos untuk berkahwin di Singapura akan naik pada 1 Julai apabila Pendaftar Perkahwinan (ROM) meningkatkan yuran perkahwinan untuk kedua-dua warga Singapura dan asing.

Yuran perkahwinan untuk warga asing meningkat kepada S$380 untuk semua tarikh.

Dengan semakan ini, bayaran untuk perkahwinan hari minggu, yang paling murah bagi orang asing, akan dinaikkan hampir tiga kali ganda dari S$128 hingga S$380 – peningkatan sebanyak S$252, menurut maklumat di laman web ROM.

Pasangan salah seorang adalah warga Singapura atau pemastautin tetap juga perlu membayar lebih daripada AS$26 hingga S$42 untuk semua tarikh.

Yuran lesen khas juga telah disemak semula. Untuk pengecualian tempoh notis 21 hari untuk perkahwinan, yuran akan meningkat dari S$200 hingga S$280.

Lesen untuk perkahwinan dalam darjah yang dilarang, di mana pasangan itu berada di bawah kategori tertentu, akan dinaikkan daripada S$226 hingga S$280. Yuran untuk perkahwinan yang mana pasangan di bawah 18 tahun akan dinaikkan daripada S$250 hingga S$280.

Kos pendaftaran semula di bawah seksyen 182, yang berkaitan dengan secara sukarela mendaftarkan akad nikah di bawah agama atau adat, juga akan meningkat dari S$55 hingga S$75. – MalaysiaGazette