ABU DHABI – ANZ Bank menghampiri untuk memuktamadkan perjanjian untuk menjual pegangan AMMB Holdings kepada Kumpulan Wang Persaraan (KWAP), menurut sumber yang mengetahui urus niaga ini.

Penjualan pegangan itu melibatkan kira-kira AS$900 juta.

ANZ berhasrat untuk menjual 24 peratus kepentingannya dalam AMMB Holdings (AmBank) sejak awal tahun lepas sebagai sebahagian daripada strategi untuk melepaskan kepentingan minoriti di Asia.

Rundingan antara RHB Bank dan AmBank berlangsung sejak Jun lalu.

Sebagai sebahagian daripada perjanjian semua saham yang bernilai kira-kira AS$9 bilion, RHB mahu membeli AmBank dan kedua-dua bank itu telah mengadakan perbincangan secara eksklusif sehingga akhir bulan Ogos.

Kepentingan ANZ dijangka sekitar 10% dalam entiti yang digabungkan.

Sumber berkata , ANZ yang dalam rundingan mahu menjual saham itu KWAP, yang sudah memiliki kepentingan kecil dalam RHB dan AmBank.

Kedua-duanya sudah bersetuju secara prinsipnya pada harga bersamaan dengan satu nilai tempahan AmBank, kata salah satu sumber.

“KWAP mempunyai aspirasi untuk memegang pelaburan besar dalam institusi kewangan. KWAP telah mempertimbangkan untuk membeli bahagian kepentingan ANZ dua tahun lalu tetapi tidak sesuai dengan harga,” kata sumber itu.

Minggu lepas, akhbar The Star memetik Ketua Pegawai Eksekutif KWAP, Wan Kamaruzaman Wan Ahmad berkata, firma itu berminat membeli saham ANZ selepas cadangan penggabungan RHB dan AmBank.

KWAP dan AmBank enggan mengulas. “Kami akan menolak mengulas mengenai spekulasi pasaran,” kata jurucakap ANZ.

Saham ANZ juga menarik perhatian dari pelabur institusi Malaysia yang lain, kata sumber itu.

Sumber-sumber itu enggan dikenal pasti kerana perbincangan itu bersifat peribadi.

RHB telah menyatakan ia akan membayar kepada pemegang saham AmBank satu gandaan satu kali daripada nilai tempahan kedua.

Jika penggabungan RHB-AmBank memenangi kelulusan para pemegang saham, kepentingan pemegang saham utama lain akan merosot dalam entiti yang digabungkan.

Aabar Investments di Abu Dhabi, dengan kepentingan 17.8 peratus dalam RHB, akan memegang 10.3 peratus, menurut nota penyelidikan Maybank.

Sumber berasingan yang rapat dengan Mubadala berkata, firma itu akhirnya akanmenjual saham Aabar di RHB, tetapi menunggu sehingga mendapat harga yang “adil”.

Mubadala enggan mengulas. – MalaysiaGazette