Rakaman yang menunjukkan kakitangan lapangan terbang menumbuk seorang penumpang yang sedang mendukung bayi. foto Agensi

NICE, PERANCIS – Seorang lelaki yang sednag mendukung bayi ditumbuk oleh seorang pekerja lapangan terbang selepas beliau berang berikutan penangguhan penerbangan pada Ahad lalu.

Kejadian itu dirakamkan pada kamera selepas pesawat easyJet 2122 yang dijadualkan terbang ke Lapangan Terbang Luton ditunda selama 13 jam kerana masalah teknikal.

Lelaki itu merupakan antara penumpang pesawat berkenaan.

Seorang penumpang, Arabella Arkwright, memberitahu Washington Post, lelaki yang membawa bayi bersama telefon bimbit telah mendekati pekerja lapangan terbang untuk medapatkan maklumat.

“Pekerja easyJet mengangkat tangannya terlebih dahulu dan menolak telefon bimbitnya dari tangan lelaki itu. Anda dapat melihat telefon bimbit itu tercampak. Lelaki itu kemudian menolaknya pekerja, seolah-olah mahu melindungi bayinya.

“Pekerja itu kemudian menumbuk beliau,” katanya.

Penumpang dan pekerja kemudian dibawa keluar oleh pengawal keselamatan.

Bagaimanapun, penumpang dengan bayi itu kemudian dibenar menaiki pesawat untuk berlepas.

Syarikat penerbangan itu dalam satu kenyataan berkata, pekerja tersebut bukan kakitangan easyJet, tetapi milik Samsic, kontraktor yang bekerja dengan Lapangan Terbang Nice yang membantu mengendalikan penumpang.

Arkwright memberitahu dalam kejadian itu easyJet yang bersalah kerana tidak melayani aduan penumpang.

“Kami cuba mendapatkan maklumat daripada mereka sepanjang hari. Saya melihat kenyataan mereka (easyJet) yang berkata akan memaklumkan semua maklumat kepada penumpang.

“Semua penumpang tertanya-tanya. Di aplikasi mereka memberi maklumat lain, di laman sesawang lain dan di lapangan terbang juga berbeza,” katanya.

Dia mengatakan bahawa kakitangan mudahJet gagal berkomunikasi dengan penumpang di kawasan menunggu, sementara baucer makanan yang diedarkan hanya boleh menampung harga mufin Starbucks berdekatan.

Pada masa sama penumpang yang terkandas dapat mendengar panggilan untuk penerbangan easyJet yang lain untuk Lapangan Terbang Luton.

Dalam kenyataan yang berasingan, lapangan terbang itu berkata, tingkah laku pekerja itu tidak boleh dimaafkan. – MalaysiaGazette