Ab Aziz Ab Kadir.

KOTA BHARU – Pengerusi PKR Kelantan Ab Aziz Ab Kadir enggan mengiktiraf pelantikan Mohd Khairul Amin Ab Rahman sebagai Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kelantan yang baharu.

Beliau berkata pelantikan Mohd Khairul Amin Ab Rahman oleh Ketua AMK Kebangsaan Nik Nazmi Nik Ahmad bagi menggantikan Dr Mohd Hafidz Rizal Amran yang dipecat daripada jawatan itu dua hari lepas dibuat tanpa mengikut Peraturan Tetap AMK Malaysia iaitu hendaklah dirunding bersama ketua-ketua AMK cabang dan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri,

“Malangnya Nik Nazmi gagal melaksanakan proses ini. Saya dapati ia tidak dibuat melalui proses yang wajar dan tidak demokratik.

“Oleh yang demikian, saya dengan ini tidak mengiktiraf pelantikan ketua AMK Kelantan yang baharu,” katanya dalam kenyataan di sini Rabu.

Isnin lepas, Nik Nazmi memecat Dr Mohd Hafidz sebagai Ketua AMK Kelantan berkuat kuasa serta merta melalui kiriman WhatsApp susulan keputusan dan memorandum oleh Jawatankuasa AMK Kelantan yang mengumumkan hilang kepercayaan kepada Dr Mohd Hafidz.

Bagaimanapun, tindakan pemecatan itu dipercayai berkaitan dengan laporan bahawa PKR Kelantan terbahagi kepada dua kumpulan apabila ada pemimpin PKR yang ‘mesra PAS’ walaupun parti itu telah memutuskan kerjasamanya dengan PKR.

Berdasarkan laporan media sebelum ini, Dr Mohd Hafidz dikatakan seorang daripada pimpinan yang cenderung bekerjasama dengan PAS kerana mahu mengekalkan lantikan politik PKR di negeri ini.- BERNAMA