Home Dunia Dua juta umat Islam mengerjakan haji

Dua juta umat Islam mengerjakan haji

Hanya penduduk tempatan dan rakyat asing yang berada di Arab Saudi dibenarkan mengerjakan ibadat haji pada tahun ini. Gambar hiasan

MAKKAH – Kira-kira dua juta jemaah haji dari 168 buah negara telah berada di tanah suci Makkah untuk menyempurnakan ibadah haji pada tahun ini.

Arab Saudi telah menggunakan semua sumber secara besar-besaran bagi memastikan kelancaran dan keselamatan jemaah.

Menteri Dalam Negeri dan Pengerusi Jawatankuasa Haji Haji Putera Abdul Aziz Bin Saud Bin Naif dan Putera Khaled Al-Faisal, emir Makkah, penasihat kepada Dua Penjaga Masjid Suci dan Pengerusi Jawatankuasa Haji Pusat, memantau secara rapat pergerakan jemaah dengan pengawasan puluhan ribu pasukan keselamatan.

Helikopter dari Pasukan Angkatan Udara Diraja Saudi turut mengadakan kawalan udara.

Dalam perkembangan yang berkaitan, Direktorat Pertahanan Awam Haji telah menyelesaikan semua persediaan untuk keselamatan jemaah haji di Arafah.

Brigidier Jeneral Abdullah Al-Hammad, komander Pertahanan Awam di Arafah berkata, pasukannya telah dibekalkan dengan peralatan dan peralatan yang canggih untuk memantau pergerakan jemaah di Arafah terutama di Masjid Namira dan Jabal Al-Rahma.

“Unit penunggang motosikal dari Pertahanan Awam akan digunakan di semua bahagian di Arafath untuk mengendalikan sebarang kemungkinan.

Selain itu, pergerakan jemaah turut dikawal oleh kamera litar tertutup yang dipasang di menara-menara, “katanya. Direktorat yang juga telah menyiapkan pasukan pakar untuk memeriksa pencemaran udara dan pelepasan karbon di Muzdalifah. – MalaysiaGazette